Hlavní obsah

Maďarsko je na suchu. MOL přestává dodávat benzín a naftu na dvě stovky pump

Budapešť

Maďarská státní společnost MOL od pondělí nedodává pohonné hmoty dvěma stovkám stanic napříč zemí. Příčin je hned několik, mezi hlavní patří doplnění rezerv a také fakt, že poptávka v Maďarsku výrazně převyšuje nabídku, což je důsledkem zastropování cen loni v listopadu.

Foto: Profimedia.cz

Čerpací stanice MOL

Článek

MOL je v Maďarsku zodpovědný za obsluhu více než 80 procent trhu.

Maďarský web Portfolio informoval o přerušení dodávek na 250 stanic. Martin Pavlíček ze společnosti MOL posléze pro Novinky upřesnil, že pump, na které přestává dodávat, je 194.

Do potíží se tak dostanou také čerpací stanice mimo síť MOL, což podle tamních médií reálně ohrozí zhruba tři desítky obcí či menších měst. Může se stát, že v nich vůbec nebude palivo k dostání. Podle serveru Növokedés mělo v roce 2020 Maďarsko zhruba 2000 benzinek.

„Bezpečné dodávky pohonných hmot do Maďarska se zhroutily. U některých stanic mohou na dobu neurčitou nastat omezení a potíže se zásobováním,“ oznámil předseda Asociace nezávislých čerpacích stanic Gábor Ergi.

„Pragmatismus a selský rozum.“ Maďarsko se dohodlo na spolupráci s Íránem

Válka na Ukrajině

MOL informaci o výpadcích potvrdil serveru Portfolio. Společnost uvedla, že situace se dotkne především nových přeprodejců, s nimiž „nemá žádné smluvní závazky na dodávky,“ řekl Novinkám Pavlíček.

Náprava škod po zastropování cen

Podle dopisu, který MOL zaslal svým partnerům, je společnost zodpovědná za zajištění paliva potřebného pro provoz země. V současné situaci je potřeba upřednostnit aspekty národního zásobování, a proto je třeba zavést dočasná omezení.

Důvodů, proč k nim vůbec dojde, je podle státní společnosti více. Portfolio uvádí, že jedním z nich je zastropování cen loni v listopadu, které se několikrát prodlužovalo a má skončit na konci roku 2022. Maximální cena benzinu a nafty byla v přepočtu stanovena na 29 korun za litr.

To mělo za následek zvýšení poptávky po pohonných hmotách, kterou MOL z dlouhodobého hlediska nemohl uspokojit. Maďarsko tak sáhlo do ropných rezerv a uvolnilo čtvrtinu z nich. Právě ropné rezervy je teď třeba znovu naplnit, což je další důvod k odstávkám.

Potíže způsobil také výpadek ropovodu Barátság vedoucího přes Ukrajinu, který zasáhla ruská střela. Trafostanici zodpovědnou za dodávku elektřiny se sice podařilo opravit, dodávky ropy byly však obnoveny při nízkém tlaku.

Posledním důvodem výpadků dodávek pohonných hmot je plánovaná odstávka rafinerie u Dunaje v okresu Pešť. Ta sice skončila o víkendu, ale během opětovného spuštění vznikly potíže, kvůli kterým společnost MOL očekává ztrátu výrobní kapacity.

Maďarská cesta: Závislost na ruském plynu trvá a cena je teď vyšší, než má EU

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám