Hlavní obsah

Lidé nakupují ve velkých centrech, malé samoobsluhy ignorují

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ČESKÁ REPUBLIKA

Češi stále více nakupují ve velkých nákupních centrech. Nejen přímo v hypermarketech ale také u obchodů, které jsou k nim, většinou v pasážích, přilehlé. Smůlu mají samostatné samoobsluhy, které v ČR existují od 50. let. Vyplývá to z průzkumu agentury ACNielsen.

Článek

Čeští spotřebitelé patří podle některých odborníků mezi nejmodernější zákazníky ve střední a východní Evropě.

Podle průzkumu utrácí v Česku největší část svého rozpočtu za nákupy v obchodních řetězcích asi 70 procent lidí, například v Maďarsku je to 56 procent a v Polsku jen 35 procent.

"Čeští zákazníci, kteří si v minulých letech oblíbili supermarkety, nyní stále více nakupují v hypermarketech," uvedla Dana Slámová z ACNielsen. Podotkla, že obliba hypermarketů v ČR rostla především na úkor tradičních obchodů, které nyní preferuje již jen 19 procent Čechů.

Nejvíce hypermarketů ve střední Evropě

V tuzemsku se v letech 2000 až 2004 zvýšil počet hypermarketů o 110 procent na 162 obchodů. Ve stejném období na Slovensku zákazníky lákalo 75 hypermarketů a v Maďarsku 77 hypermarketů.

Srovnání počtu hypermarketů v zemích střední Evropy
zeměpočet hypermarketůpočet hypermarketů na milión obyvatel
Polskocca 1905
Slovensko7515
ČR16216
Maďarsko777

Rostoucí oblibu moderních typů obchodů potvrzují i jejich tržby. V loňském roce 50 největších obchodních společností včetně čtyř velkoobchodů vykázalo meziroční nárůst tržeb o 24 miliard na 321 miliard korun. Každý obyvatel ČR tak loni měsíčně utratil v prodejnách největších obchodníků v průměru zhruba 2500 korun, což odpovídá bezmála 14 procentům průměrné měsíční mzdy. [celá zpráva]

Kromě hypermarketů bylo na začátku letošního roku v ČR také přes 200 supermarketů a přes 300 diskontních prodejen.

Reklama

Související témata:

Související články

Obchodní řetězce začaly další cenovou válku

Mezi obchodními řetězci propuklo další kolo cenové války, ve které se obchodníci předhánějí ve snižování cen, aby upevnili svoji pozici na českém trhu. Některé...

Výběr článků

Načítám