Hlavní obsah

Češi utratí v obchodních řetězcích 2500 měsíčně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Češi v loňském roce opět utratili více peněz ve velkých prodejnách. Tržby 50 největších obchodních společností včetně čtyř velkoobchodů totiž meziročně vzrostly o 24 miliard korun na 321 miliard korun. Každý obyvatel ČR tak loni měsíčně utratil v prodejnách největších obchodníků v průměru zhruba 2500 korun, což odpovídá bezmála 14 procentům průměrné měsíční mzdy.

Článek

Hlavní podíl na trhu přitom měly hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny.

Mezi pětici obchodních řetězců, ve kterých lidé loni utráceli nejvíce, patří podle žebříčku analytické firmy Incoma Research společnosti Makro Cash & Carry ČR, Ahold, ktrerý provozuje obchody Albert a Hypernova, Schwarz (Kaufland, Lidl), Rewe (Penny Market, Billa) a Tesco.

Desítka největších tuzemských obchodních řetězců v loňském roce po několika letech útlumu téměř zdvojnásobila tempo růstu tržeb. Obrat těchto velkoprodejen meziročně vzrostl o 20,1 miliardy na 221,5 miliardy korun. Na celkových tržbách 50 největších obchodníků se tak tato desítka obchodních řetězců loni podílela 69 procenty, což bylo o procento více než v roce 2003.

Hypermarkety vydělávají stále více

V loňském roce na tuzemském trhu posílily pozici hypermarkety, jejichž podíl na obratu 50 největších obchodníků vzrostl ze 42 procent v roce 2003 na 44 procent. Výrazně se v loňském roce zvýšil také podíl dravých diskontních prodejen, a to ze 13 procent v roce 2003 na 15 procent. Naopak dvouprocentní pokles vykázaly supermarkety.

Podle Zdeňka Skály ze společnosti Incoma Research mají největší potenciál růstu diskontní prodejny a také hypermarkety, které jsou ale částečně omezeny nedostatkem prostoru.

Ostatní typy potravinářských prodejen včetně supermarketů se podle něj budou muset více zaměřit na rychlý a pohodlný nákup, kvalitu čerstvých potravin či příjemnou a kvalifikovanou obsluhu. "Konkurence pouze cenou a šířkou sortimentu je pro střední segment potravinářského obchodu dlouhodobě neudržitelná," podotkl Skála.

Na tuzemském trhu měly obchodní řetězce letos v lednu zhruba 162 hypermarketů, více než 200 menších supermarketů a přes 300 diskontních prodejen.

Obrat 50 největších maloobchodníků (podíl v % na celkové částce)
Hypermarkety44
Supermarkety17
Diskonty15
Hobbymarkety7
Menší potravinářské prodejny4
Elektro4
Drogerie2
Nábytek2
Ostatní5

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám