Článek
Podle něj na přírůstku tržeb měl největší vliv prodej elektroniky, nábytku a další zboží pro domácnost. „Propad prodejů potravin vykompenzovaly ostatní obchody jako drogerie, lékárny, obchody s oblečením a vybavením pro domácnost,“ komentoval údaje analytik ČSOB Petr Dufek.
Dodal, že slibně se také rozvíjí prodej po internetu. Obchody na síti mají totiž tu výhodou, že snáze reagují na výkyv cen, které oproti kamenným prodejným rychle upravují. „A to zde není zahrnut segment zahraničních internetových obchodů, kde na rozdíl od tuzemských obchodů lze cítit pozitivní vliv silné koruny,“ připomněl Dufek.
V březnu zdražování zastavilo utrácení
V březnu po více než čtyřech letech tržby obchodníkům klesly, meziročně se snížily o 2,1 procenta. Lidé méně kupují potraviny a také auta.
Podle analytiků lidem došla trpělivost s vysokými cenami. Navíc pokles tržeb v březnu nebyl jen u potravin. Lidé odmítají utrácet stále více za cokoliv, uvedl analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek.
V loňském roce patřila spotřeba domácností mezi tahouny celé tuzemské ekonomiky. Letos právě kvůli vysokým cenám tomu už tak nebude a ekonomika zpomalí. „Letošní růst maloobchodních tržeb čekáme kolem čtyř procent,“ uvedl analytik Komerční banky Jiří Škop.