Hlavní obsah

Leštěnky z totálních vraků. Lidé pořád sedají na lep šmejdům s ojetinami

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čtyřikrát těžce havarovaný Ford Fiesta, z toho v prvním případě s extrémně ohnutými předními nosníky, byl dovezen z Německa a u nás vždy znovu natažen, svařen, nastříkán, vyleštěn a prodán jako hezká, nebouraná ojetina. Už sedm let brázdí naše silnice a zřejmě bude dál měnit nic netušící majitele.

Foto: Právo

Velké bazary už nabízejí ověření původu auta a jeho historie zdarma

Článek

Mezi ojetinami přitom žádná výjimka, jak upozornila na tento a další případy společnost Cebia, která se specializuje na ověřování vozidel. Tato konkrétní fiesta byla uvedena do provozu v únoru roku 2016, deklarovaný původ má v Německu, a už první nehodu pojišťovna vyčíslila na 36 tisíc eur (v přepočtu 864 tisíc korun). Tedy se už rozhodně nevyplatilo vůz standardně opravovat. Totální škoda. Pojišťovna dala vrak do prodeje na díly a koupil ho překupník. A tak se dovezl do Česka a kdesi rychle „dal do pucu za pár švestek“.

„V takovém autě fakt jezdit nechcete, protože stačí menší nehoda a vůz se rozpadne, i když vypadá tak hezky,“ řekl ředitel Cebia Martin Pajer.

V inzerci jsou to jen hezká autíčka

Jeho firma provedla analýzu aut z individuálního dovozu ve stáří tři až jedenáct let, která se u nás inzerovala letos v červenci, a zjistila na základě statisíců dat z pojišťoven a servisů, že 20 procent vozů dovezených „známým známému“ vykazuje větší škodu. Totální škodu má pak v záznamu 28 procent nabízených ojetin. U žádné se to ale v inzerci neuvádělo.

Hasiči stále likvidují požár vraků v Kladně. Škoda je 10 milionů

Krimi

Jedním z vozů byla i Škoda Kamiq s první registrací loni v Německu. Český zákazník v autě vozil babičku. „A když pršelo, stěžovala si, že na ni kape,“ popsal zkušenost zákazníka Pajer. Záhy byla zjištěna mezera mezi stropnicí a gumou ve dveřích a zástřik v kufru; skrz oka v karoserii bylo vidět, že uvnitř je střecha rezavá.

Pohled do databáze Cebia ukázal, že vůz byl v Německu těžce havarován se škodou 43 tisíc eur (přes milion korun), obratem dovezen a kdesi rychle natažen a nastříkán v Česku. „V tomto případě prodejce zákazníkovi peníze vrátil,“ konstatoval Pajer. „A auto prodal někomu jinému,“ dodal.

Z výplně dveří vypadlo bláto z povodní

Další vůz, VW Passat, rovněž s původem z Německa, vypadal perfektně, a byl tak inzerován. Jenže fotografie v databázi Cebia odhalily, že prošel povodní. A když se rozebraly dveře, vypadlo z nich bahno a další zbytky.

Stáčení tachometru je sice trestný čin, ale aby za to byl někdo odsouzen, musel by být chycen přímo za ruku

Jiná motoristka si zase pořídila Škodu Fabia s dokonale vyplněnou servisní knížkou. „Kompletně falešná. A auto mělo stočený stav tachometru o sto tisíc kilometrů,“ uvedl Pajer. Prodávající peníze nevrátil, věc půjde nejspíše k soudu.

Stahovač kilometrů za 1700

Zařízení na „optimalizaci stavu kilometrů na tachometru“ přitom jde běžně koupit na internetu buď v čínských e-shopech, nebo u našich pře-prodejců v on-line obchodech s moto diagnostikou. Za sedmnáct stovek. Stáčení tachometru je sice trestný čin, ale aby za to byl někdo odsouzen, musel by být chycen přímo za ruku, připomněl Pajer.

Země, kde se nejvíce falšují kilometry

Tržní podíl ojetin se stočeným tachometrem

Ukrajina 42 %

Bulharsko 40 %

Rumunsko 39 %

Maďarsko 38 %

...

ČR 35 %

Německo 18 %

Zdroj: Cebia

Podle něho se v průměru kilometry snižují o 98 tisíc km. V takovém případě si podvodník přilepší k ceně o dvacet procent. Zákazníka to pak stojí ještě dvakrát tolik kvůli nutnosti dřívějšího servisu.

Rekordmanem byla Škoda Fabia se stočeným tachometrem o 760 tisíc km. Stav tachometru někteří chytráci snižují i o tisíc, dva tisíce kilometrů, a to kvůli limitům nájezdů stanovovaných leasingovými společnostmi.

Papír snese všechno

Dalším nešvarem je falšování původu vozidel. „To, že je ve velkém techničáku uvedeno v kolonce země původu ‚D‘, neznamená, že auto v Německu jezdilo. Mohlo tam být jen pět minut registrováno, a přitom křižovalo Rumunsko a opravovali ho někde ve stodole,“ zdůraznil Pajer.

S chystaným zrušením velkého technického průkazu se podle něho podvodníkům lhaní o původu aut ještě více usnadní.

Analýza Cebia ukázala, že pětina nabízených ojetin je z jiné země, než tvrdí prodejce. U 95 % z nich je pak skutečný původ Řecko, Chorvatsko, Rumunsko, Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva. V inzerci se pak přitom uvádí ČR, Německo či Rakousko.

Velké autobazary už ověřují zdarma

  • Velké autobazary začaly už běžně u internetové inzerce a u vozů přímo na svých plochách nabízet zájemcům možnost si zdarma stáhnout certifikát Cebia o původu vozidla, o průběhu stavu kilometrů a s informacemi o opravách z nehod.
  • U vystavených vozů stačí mobil přiložit ke QR kódu a zpráva by se měla zájemci rovnou stáhnout zdarma.
  • Podle odhadů ředitele Cebia Martina Pajera je tak nyní automaticky a pro zákazníky zdarma ověřováno přes 40 % ojetin na trhu a do konce roku očekává, že to bude dvojnásobek. Slibuje si od toho, že se tím podvodníkům zúží manévrovací prostor s čachrováním.
  • Certifikát jinak, když si zájemce pořizuje vůz od individuální nabídky, stojí 500 Kč.

Auto jde stále koupit i za deset tisíc

Finance

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám