Hlavní obsah

Kupka: Každoroční STK pro starší auta státy EU nechtějí

Členské státy EU se ve čtvrtek shodly na tom, že technické kontroly vozidel pro automobily starší deseti let se budou nadále konat každé dva roky a nikoli každý rok, jak navrhovala Evropská komise. Po jednání v Bruselu to uvedl odcházející český ministr dopravy Martin Kupka.

Foto: Michal Šula, Novinky

Na ilustračním snímku kolony v Praze.

Článek

Evropská komise letos v dubnu navrhla úpravu pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Zamýšlela přitom zavést mimo jiné „roční kontroly starších automobilů a dodávek a pokročilé metody testování emisí, které by měly odhalit vozidla s vysokými emisemi, aby se snížilo znečištění jemnými částicemi“.

Roční prohlídky se podle záměru komise měly týkat osobních a dodávkových vozů starších deseti let. S tím ale členské státy EU, včetně Česka, nesouhlasily.

Rozsah a četnost technických kontrol státy EU měnit nechtějí, uvedla v tiskové zprávě Rada EU, která reprezentuje členské státy. „Zůstává zachována také současná výjimka, která vylučuje z kontrol motocykly,“ stojí v prohlášení.

Podle Kupky data, která mají státy EU k dispozici, neukazují na to, že by zvyšování četnosti technických kontrol bylo potřeba a že by to snížilo množství dopravních nehod.

„Nejsou to totiž v nadměrné míře auta starší deseti let, kvůli jejichž technickému stavu by docházelo k většímu počtu dopravních nehod,“ řekl český ministr.

Nejdůležitější zprávou dne tak podle Kupky je, že se podařilo zabránit zkrácené lhůtě pro technické kontroly vozidel, protože hrozilo, že by auta starší deseti let musela na technickou prohlídku každý rok.

Průměrné stáří registrovaných aut v Česku je kolem 16 let. V tom ale figurují i auta, která reálně v provozu nejezdí. Podle analýzy společnosti Cebia je průměrné stáří aut v provozu necelých 14 let.

Nyní se očekává, že svou pozici k normě přijme i Evropský parlament. Jakmile se tak stane, bude o konečné podobě legislativy moci začít vyjednávání mezi europarlamentem, Evropskou komisí a Radou EU, tedy členskými státy.

Výběr článků

Načítám