Článek
Na první pohled vypadá pojízdná stanice technické kontroly jako kamion. Z jeho útrob je ale možné během několika minutu vysunout zařízení, na něž najede nákladní auto nebo autobus a inspektoři mohou začít s prohlídkou.
„Zatím tady máme jednu stanici, do dvou týdnů přijde druhá. Je vybavena z 99 procent naprosto stejnými přístroji jako klasická kamenná stanice technické kontroly, nebudou se měřit jen světla, pro to ani nejsou na silnici vhodné podmínky. Jinak jsme schopni zkontrolovat všechno,“ řekl Novinkám ředitel kontrolní sekce Inspekce silniční dopravy Pavel Bergman.

Mobilní stanici technické kontroly lze snadno rozložit a inspekce získá na místě jasné důkazy.
Dvojice zařízení, které si inspekce pořizuje celkem za 25 milionů korun se dostane do ostrého provozu v listopadu. Nyní ještě musí projít certifikací a inspektoři proškolením. Pak už budou stanice nasazeny na české dálnice a silnice. Stačí jim rovinka, kam se vejde plošina pro najetí kamionu či autobusu.
„Zaměřit se chceme hlavně na kontroly brzd a stavu řízení. To bývají nejčastější a současně velmi nebezpečné závady, které bývají i častou příčinou nehod. Navíc jejich následky bývají u těchto čtyřicetitunových kolosů fatální,“ doplnil Bergman.

U českých silnic a dálnic se brzy objeví mobilní stanice technické kontroly. V pátek se testovala u dálnice D11.
Technici s dodavatelem z Polska v pátek dopoledne fungování takové stanice předvedli na odstavné ploše u hradecké dálnice D11. Na rozbalený rošt s válci najel nákladní vůz a technici hned mohli na počítači sledovat stav brzd a další parametry. „Stanice je vyvinutá přesně podle potřeb kontrolorů a zrcadlí se tady skoro kompletní STK včetně emisí,“ potvrzoval technik a majitel dodavatelské firmy Jan Spyra. Inspektoři snadno odhalí i různé podfuky a obcházení pravidel v oblasti spotřebovávaného paliva.
Podle dosavadních zkušeností v Polsku, kde je v provozu 18 takových stanic, více než polovina tam zastavených kamionů má nějakou vážnější závadu. „Nezastavujeme každého, ale předem vybereme auta, u nichž je patrný nějaký problém. Čtvrtina z kontrolovaných aut pak dostane přímo na místě zákaz další jízdy,“ řekl Novinkám inspektor z Wroclawi Tomasz Kopytowski.

Mobilní stanice technické kontroly odhalí stejné závady jako tak klasická.
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) se kvůli častým závadám i na českých silnicích zpřísňují pravidla. „Je zřízena inspekce, zvýšili jsme kauci při zjištění přestupku na 200 tisíc korun, což už je pro provozovatelé citelný postih, a díky mobilní stanici technické kontroly bude možné hned na místě uložit sankce nebo třeba zabavit registrační značky. Výrazně narůstá vymahatelnost pravidel, protože sankce hned na místě se ukazuje jako velmi efektivní nástroj,“ řekl ministr Kupka.
Během dvou měsíců činnosti inspekce provedli její pracovníci kolem 3 tisíc běžných kontrol. U třetiny prověřených aut zjistili závady. Od listopadu budou moci využít další nástroj, tedy mobilní STK a očekávají díky tomu úbytek vraků na silnicích. „Při dosavadních kontrolách jsme měli podezření, ale nebyl důkaz. Teď to bude hned na místě jasné,“ dodával inspektor Bergman.