Hlavní obsah

Krize nákladní železnice. Místo oceli a dřeva vozí balíky e-shopů

2:54
2:54

Poslechněte si tento článek

Nákladní železniční doprava v celé Evropě zažívá těžké časy. Vozí se méně uhlí, železa i dřeva. Roste naopak přeprava kontejnerů s balíky, například z Číny, celkový propad přepravy to ale nenahradí. Železniční dopravu postihl útlum těžkého průmyslu i drahá elektřina, která dává výhodu kamionům. Propouštět kvůli tomu musí i tuzemské ČD Cargo.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Článek

Jen za první letošní pololetí klesly celkové přepravní výkony všech železničních dopravců v tuzemsku o více než pět procent.

„Poklesy jsou znát za devět let dozadu. Co se týče komodit, tak zde je situace jasná. Mizející těžký průmysl odnáší přepravy uhlí, železné rudy a podobně,“ řekl Novinkám výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců ČR Oldřich Sládek. Nižší objem přepraveného dříví pak podle něj souvisí s ukončením kůrovcové kalamity.

„Jediné, co v podstatě roste, je intermodální přeprava, která využívá více módů dopravy. Počet vlaků s kontejnery, v našem případě zejména od společnosti Metrans Rail, ale nejen jí, úctyhodně roste. Vozí se hlavně zboží od lodí z přístavů, často jde o zboží z různých e-shopů,“ popsal ve zkratce Sládek.

Český nákladní dopravce ČD Cargo, který je dceřinou společností státních Českých drah, plánuje do konce roku propustit až 700 zaměstnanců, tedy více než desetinu celkového počtu. Podle vedení společnosti se musí připravit na výrazný pokles přepravy. Chystá i sešrotování některých vozidel.

„Co se týče konkrétních komodit přepravovaných naší společností, tak největší pokles přepravních objemů vykazuje samozřejmě hnědé uhlí, z více než 10 milionů tun v roce 2022 na šest milionů tun loni,“ upřesnil Novinkám Michal Roh, ředitel odboru prodeje ČD Cargo.

U dalších komodit včetně dřeva se pak část nákladu přesunula z železnice na silnice. „Neschopnost železnice konkurovat silniční dopravě způsobuje především nepoměr v nákladech na dopravu. Cena trakční elektřiny pro pohon vlaků vzrostla za posledních pět let o 72 procent, ale cena nafty jen o 11 procent,“ upozornil Roh.

Foto: Milan Malíček, Právo

Z terminálu společnosti Metrans v Praze vyjel už v roce 2017 první přímý vlak z ČR do Číny. Přepravě kontejnerů, které se Metrans věnuje, se i na železnici daří.

„Růst cen emisních povolenek navíc znamená další oslabování konkurenceschopnosti železnice. Ta se jako bezemisní a energeticky úsporný typ dopravy stává spíše obětí dekarbonizačních snah než prostředkem k jejich realizaci,“ dodal.

S tím souhlasí i Oldřich Sládek ze sdružení dopravců. „Hlavním důvodem je činnost všech minulých vlád a Evropské komise. Green Deal zasadil elektrické nákladní železnici dvojitý úder. Tím myslím zatížení železniční elektrické trakce povolenkami a k likvidaci jejích zákazníků, tedy těžkého průmyslu,“ uvedl.

Podle ekonoma XTB Pavla Peterky nejsou vyhlídky ČD Cargo a dalších nákladních dopravců navázaných na průmysl nijak růžové ani z dalších důvodů. „Nejistoty pramení i z probíhajících obchodních válek, zpomalení globální ekonomiky a zahraniční poptávky, která se propíše i do výkonu českých exportních firem,“ uvedl. Připomněl také slabší výkon ekonomiky Německa, které je hlavním obchodním partnerem Česka.

Výběr článků

Načítám