Hlavní obsah

Inženýr Volkswagenu se u soudu přiznal k podílu na emisním skandálu

Aktualizováno

James Liang, jeden z inženýrů německého automobilového koncernu Volkswagen se v pátek u amerického soudu přiznal k podílu na skandálu kolem falšování testů emisí naftových vozů. Dohodl se, že bude spolupracovat s ministerstvem spravedlnosti USA při vyšetřování této aféry. Je první osobou, kterou americké úřady v rámci vyšetřování emisního skandálu obvinily, uvedla agentura Reuters.

Foto: Shannon Stapleton, Reuters

Loga Volkswagenu u autosalónu v New Yorku

Článek

Muž, který pro Volkswagen pracuje od roku 1983 se přiznal ke konspiraci s cílem podvést americké regulátory a zákazníky. Hrozí mu až pět let vězení.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno asi 482 tisíc aut s dvoulitrovým motorem. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85 tisíc vozů s třílitrovým motorem.

Přistoupili na odškodnění

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (téměř 370 miliard Kč). Majitelé dotčených vozů se podle dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil.

Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (123 tisíc až 241 tisíc Kč). Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovým motorem, o postupu u vozů s třílitrovým motorem zatím nebylo rozhodnuto.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 miliónů naftových aut, včetně asi 1,2 miliónu vozů Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje zhruba 8,5 miliónu aut s naftovým motorem. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech

Reklama

Výběr článků

Načítám