FOTO: Legenda zvaná Tatra vybrat autory ke sledování Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.
30. 3. 2022, 16:31 Kopřivnice
V Kopřivnici bylo pro veřejnost otevřeno 17. listopadu 2021 Muzeum nákladních automobilů Tatra. Vystaveno tam je téměř 80 především nákladních vozů, k tomu přes 20 motorů a také velké množství modelů a dalších drobných exponátů. Exponáty jsou rozděleny do 14 tematických celků, podle historie a účelu. Najdeme zde například auta hasičská, sportovní nákladní vozy, tahač letadla a podobně.
Muzeum nákladních automobilů Tatra bylo pro veřejnost otevřeno 17. listopadu 2021.
Článek Nachází se ve více než sto let starém objektu bývalé slévárny v areálu legendární kopřivnické automobilky.
Muzeum je připraveno i na nejmenší návštěvníky, pro něž hned u vchodu připravilo odrážedla značky Tatra.
Starší děti si můžou na nástěnných puzzle složit třeba hasičský vůz.
Za vznikem firmy, která v roce 1919 dostala název podle slovenských velehor, stál kopřivnický rodák Ignác Šustala.
Ten začal v roce 1850 konstruovat bryčky, luxusní kočáry a povozy, s nimiž slavil úspěch v cizině.
První nákladní automobil vyráběný na našem území se začal vyrábět v roce 1899.
Měl dva motory Benz. Jeho originál se nedochoval, vystavena je jeho replika.
Milníkem pro sériovou výrobu se staly nákladní vozy NW TL 2 a TL 4, které využívala rakousko-uherská armáda během první světové války.
Už v počátcích se firma zabývala i vozy pro hasiče, ten první pochází z roku 1910.
Tatra NV typ T ve službách hasičů.
Autoři expozice zdůrazňují význam rakouského konstruktéra Hanse Ledwinky, který vymyslel takzvanou tatrováckou koncepci podvozku. V kopřivnické automobilce pracoval celý život a byl i jejím ředitelem.
dalším výrazným milníkem byl začátek výroby Tatry 805, lehkého náklaďáku s pohonem všech kol, který se vyráběl v 50. letech minulého století v různých variantách. Kvůli kolébavému stylu jízdy se mu přezdívalo Kačena.
V roce 1930 se začala vyrábět Tatra 27, která byla během let modernizována, a kvůli nedostatku benzínu za druhé světové války vznikla dokonce verze umožňující spalování dřevoplynu.
V roce 1943 vznikla legendární Tatra 111, která musela obstát v extrémním klimatu na východní frontě.
Vzduchem chlazený naftový motor znemožňoval zamrznutí...
...a automobil, který nepotřeboval vodu, zvládl i provoz na poušti.
Tatra 111 je vystavena i jako valník a sklápěč z poválečného období.
Tatra 111 je vystavena i jako valník a sklápěč z poválečného období.
Tatra 111 je vystavena i jako valník a sklápěč z poválečného období.
Zajímavostí je, že na podvozku Tatry 111 už dříve vznikl první trolejbus.
Na počátku 30. let minulého století vznikala celá řada vojenských speciálů, a to na podvozku Tatry 72.
Obrněnci s geny Tatry - OT-64 SKOT.
Později se pro armádu využívaly například podvozky Tatry 810 či 815. Na snímku sklápěč T 815.
Vojenský valník Tatra 813 zvaný Kolos, produkovaný v letech 1967-1982, měl pneumatiky, jejichž tlak se dal ovládat přímo z kabiny, v závislosti na terénu, 20 rychlostních stupňů pro jízdu vpřed a čtyři pro jízdu vzad.
Byl to doslova nezastavitelný stroj.
Brzy začaly vznikat i civilní varianty jako tahač nebo sklápěč.
Expozice by se neobešla bez připomínky účasti na rallye Dakar.
Vozy Tatra byly úspěšné nejen díky své spolehlivosti, ale také schopnosti projet měkkým pískem.
To se dařil díky unikátní konstrukci , tzv. šlapadlům. Na kolových šroubech byly připevněné kliky a na nich desky s dostatčně velkou plochou, aby se do písku nebořily.
Jde o patentově chráněné zařízení, které se testovalo na prototypu dakarského speciálu Tatra 815 6x6.
K vidění je také o dva roky starší Tatra 815 4x4, s níž posádka s Karlem Lopraisem poprvé zvítězila.
Dakaru jsou věnovány také vitríny s artefakty...
...například sluneční brýle, helma nebo rukavice.
Návštěvníci si mohou prohlédnout také vozidlo, které v roce 1987 vyjelo ze Staroměstského náměstí v Praze na cestu kolem kolem světa.
Na standardním podvozku Tatry 815 byla umístěna obytná nástavba, na jejíž střeše se nacházel stan...
...a vzadu byl úložný prostor pro moped Babeta a motorové rogalo.
Vitrína s upomínkovými předměty na cestu kolem světa.
Vystaveny jsou i další cestovatelské vozy - například dvě Tatry 805, s nimiž Miroslav Zikmund (červený) a Jiří Hanzelka...
... procestovali Evropu, Asii a Oceánii.
Artefakty k cestám Zikmunda a Hanzelky.
Artefakty k cestám Zikmunda a Hanzelky.
Expedice Lambaréné byla studentská expedice do nemocnice Alberta Schweitzera v gabunském Lambaréné, kam vezla zásilku léků.
Výprava odstartovala 1. ledna 1968 v 10:23 z pražského Staroměstského náměstí...
...a zpět do Prahy se vrátila 13. září téhož roku.
Celkem trvala 257 dní a expediční Tatra 138 6x6 VN při ní najela více než 35 000 km.
Nejpopulárnější tatrovka - Tatra 148. Proslavila se i v podobě dětské plastové hračky z 80. let.
TATRA 816 LIWA s podvalem na převoz tanků s nosností 50 tun.
Řazení převodovky vozu Tatra 138.
Motocykly Douglas, Jawa a ČZ.
Výstava zmenšených modelů.
V novém miléniu - Tatra T3E-928-CR. Prototyp motoru s elektronickým vstřikovacím systémem z roku 2011.
Muzeum má otevřeno každý den kromě pondělí od 9 do 16 hodin.
V muzeu je vystaveno skoro 80 především nákladních vozů, k tomu přes 20 motorů a také velké množství modelů a dalších drobných exponátů.
Exponáty jsou rozděleny do 14 tematických celků, rozdělených podle historie a podle účelu. Například hasičské, sportovní nákladní vozy, tahač letadla a podobně.
Základní vstupné činí 200 korun, snížené 150, děti do šesti let zdarma.
V určených termínech probíhají prohlídky s průvodcem.
Další informace najdete na muzeumtatra.cz