Článek
V současné době je v Česku rozestavěno 330 kilometrů dálnic, rychlostních komunikací, silnic první třídy a obchvatů, jež si vyžádají 118 miliard korun. "Problém je ale s financováním. Existuje totiž obrovská rozestavěnost. V minulých letech se stavělo nekoncepčně a jediným uceleným dálničním tahem je tak nyní v ČR dálnice D 5 (Praha-Plzeň-Rozvadov)," upozornil již před časem Hodač.
Pokud fond dodatečné miliardy nedostane, bude podle něj nutné některé důležité stavby odložit na neurčito. Přitom například výstavbu rychlostní silnice R7 stát závazně slíbil investorům z nové průmyslové zóny Triangle u Žatce. Jako další příklad uvedl Hodač 20 kilometrů dálnice D8 na Ústecku.
Přijdeme o peníze z EU?
"Problém může být i s čerpáním evropských peněz, protože když to budeme oddalovat v čase, tak si na ně nemusíme sáhnout," řekl Hodač, podle něhož je nabízených 160 miliard korun z EU do roku 2013 jedinečnou možností, která se nebude opakovat. "Věřím, že zvítězí zdravý rozum," vzkázal na adresu ostatních ministerstev.
Zdrojem peněz mají být podle náměstka totiž rezervní fondy ministerstev. Vláda přitom k tomu, aby naplnila alespoň schválený rozpočet fondu, rozhodla o prodeji sedmi procent akcií ČEZ za sumu, která zřejmě přesáhne 30 miliard. Ty však fond dostane nejdříve ve čtvrtém čtvrtletí, takže mu hrozí, že během roku nebude schopen stavby financovat.
Jedním z důvodů deficitu fondu je podle Hodače velká rozestavěnost a zároveň potřeba zahajovat stavby nové, čímž se finanční nároky v čase kumulují. Druhým problémem je dosud neschválený objem finanční pomoci z EU. To brání čerpání peněz z operačního programu Doprava.
"Dnes už běží stavby, které do toho programu patří, nicméně jejich předfinancování jde z prostředků fondu," řekl Hodač. Protože však není ještě možné čerpat finance z fondu Doprava, SFDI nedostává své peníze zatím z EU zpět. "Vzniká tam další deficit a fond ztrácí cash flow a bude mít v dohledné době málo prostředků," dodal Hodač.