Hlavní obsah

EK odmítla plán Lufthansy převzít podíl v italských aerolinkách

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Evropská komise (EK) odmítla schválit německým aerolinkám Lufthansa převzetí minoritního podílu u italské konkurence ITA Airways. Úřad Evropské Unie pro hospodářskou soutěž se totiž obává, že obchod by mohl snížit konkurenci na letech mezi Itálií a střední Evropou, informovala agentura Reuters.

Foto: Roessler Boris, ČTK

Letadla Lufthansy na letišti ve Frankfurtu

Článek

Lufthansa se po letech dlouhých jednání loni v červnu s italskou vládou dohodla na převzetí 41procentního podílu v ITA Airways za 325 milionů eur (8,1 miliardy Kč).

Nyní ale plánovaná transakce čelí nesouhlasu ze strany Komise, jejíž antimonopolní úřad v této věci zahájil hloubkové zkoumání záměru.

Úřad uvedl, že uzavřením obchodu by byly kvůli úzké konkurenci mezi ITA a Lufthansou případně mezi partnery ve společném podniku Lufthansa dotčené trasy nejen na krátké vzdálenosti z Itálie do střední Evropy, ale i na delší vzdálenosti, a sice z Itálie do USA, Kanady, Japonska a Indie, napsala agentura Reuters.

Podle úřadu by dohoda mezi Lufthansou a ITA mohla rovněž vytvořit nebo posílit dominantní postavení ITA na milánském letišti Linate.

Transakce byla komisi oznámena koncem loňského listopadu. Začátkem tohoto měsíce Lufthansa předložila ústupky, jejichž cílem bylo vyřešit některé předběžné obavy komise.

Ústupky ale podle EK nejsou dostatečné na to, aby jasně vyvrátily předběžné obavy, a to pokud jde o jejich rozsah i účinnost.

Komise proto zahájila hloubkové zkoumání a nyní má 90 pracovních dnů, respektive do 6. června, aby přijala rozhodnutí.

Zkoumat bude mj. to, zda ITA, Lufthansa a její partneři ve společném podniku United Airlines a Air Canada by měly být po fúzi považovány za jeden subjekt, či nikoliv.

Italská státní společnost ITA Airways vzešla ze zkrachovalé Alitalia, svůj provoz zahájila v roce 2021. Za rok 2022 vykázala ztrátu kolem 486 milionů eur (12,1 miliardy Kč), zejména kvůli přetrvávajícím důsledkům pandemie covidu-19 a rostoucím nákladům na pohonné hmoty.

Ryanair uspěl se stížností na státní pomoc německé Lufthanse

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám