Článek
Opakovaně se s dumpingovými nabídkami v posledním roce setkaly dvě třetiny firem. Hlavním důvodem takových nabídek je podle 86 procent firem snaha získat zakázku za každou cenu, bez ohledu na skutečné náklady či udržitelnost. Čtyřicet procent vidí příčinu ve vysokém tlaku na cenu od investorů.
Více než 75 procent dotázaných se domnívá, že by měl zadavatel povinně vyžadovat ekonomické zdůvodnění nabídek, které jsou výrazně pod průměrnou cenou. To by podle nich přispělo ke spravedlivějšímu soutěžnímu prostředí a k vyloučení účastníků, kteří nabízejí zpracování právě za dumpingové ceny.
Podobný princip je obvyklý například v Německu, Rakousku nebo ve Francii. Prověřování nabídek je zakotveno i v evropské směrnici o veřejných zakázkách, účinnost ale závisí na konkrétní implementaci do národní legislativy.
Ministerstvo pro místní rozvoj upozorňuje, že cena není jediným kritériem, podle něhož se mohou zadavatelé zakázek rozhodovat. Zákony umožňují zohlednit jak kvalitu, tak udržitelnost.
Podle ministerstva dopravy se mezi kritérii, která zadavatelé posuzují, stále častěji objevuje také délka realizace. „Zejména tam, kde zároveň musíme budovat infrastrukturu nebo ji upravovat s omezením provozu. Pak je vždycky žádoucí, aby stavební práce trvaly co nejkratší dobu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Za nejvhodnější model výběru zakázek považuje 53 procent firem kombinaci ceny a kvality. Část podniků by navíc uvítala zavedení minimální hranice nákladů, pod kterou by nabídky nebylo možné akceptovat.