Článek
Trend potvrdila analýza serveru Kupi.cz. Vyplynulo z ní, že průměrné akční ceny čokoládových kolekcí letos neklesají tak výrazně. Současně ale nebyla počáteční cena vyšponovaná tak vysoko jako o rok dříve.
U jedné z nejprodávanějších položek, Orion Kolekce oblíbených chutí o hmotnosti 321 gramů, dosahuje tento měsíc průměrná běžná cena 247 korun, zatímco v akci se prodává kolem 180 korun, tedy se slevou přibližně 27 procent.
Pro porovnání, před dvěma lety v prosinci se stejná kolekce dala v akcích pořídit i za 109,90 koruny. Průměrná cena tak za tu dobu vzrostla skoro o čtvrtinu.
Někde ale nadále nezlevňují vůbec, což je případ kolekce Orion Červená, jež si v e-shopu Billa od října udržuje cenu 440 korun za 351 gramů. To je 1253 korun za kilo. Například Tesco ale tu samou kolekci prodává za 299 korun, o třetinu levněji.
Zdražení maskují menší balení
Obchodníci místo plošného zlevňování volí spíše větší, ale časově omezené slevy u vybraných položek. Kdo chce mít jistotu výběru konkrétní značky či motivu, měl by počítat s tím, že výrazné slevy před svátky budou spíše výjimkou než pravidlem.
Obecně se do cen silně promítá i historicky nejvyšší cena kakaa. Zdražování ale často není viditelné na první pohled. Podle analytičky serveru Kupi.cz Moniky Kopčilové totiž došlo také k výraznému zmenšování gramáží.
Například polomáčené Arabesky se loni prodávaly v balení o hmotnosti 350 gramů, letos už jen ve variantě 209 gramů, tedy o 40 procent menší. Po přepočtu na sto gramů tak běžná cena vzrostla o 4,6 procenta, akční dokonce o téměř 19 procent. U některých dalších variant Arabesek se balení zmenšilo až o 70 procent.
Lidé podle mluvčího online supermarketu Košík.cz Františka Brože projevují zájem o kolekce už od začátku podzimu. „Po minulých letech jsou ale hodně citliví na cenu,“ připustil.
Navíc se podle něj mění struktura zákazníků. „Čokoládové kolekce milují především starší ročníky a rodiny z regionů. Za poslední roky se ale cenově posouvají do prémiovějšího segmentu, jejich prodej tedy meziročně mírně klesl,“ dodal Brož.
Část spotřebitelů totiž stále častěji nahrazuje kolekce například sušeným ovocem nebo perníčky, které na stromeček zavěsí.
Ústup od tradičních kolekcí zmiňují i další řetězce včetně Lidlu. „Do popředí se dostávají více čokoládové pralinky s pistáciemi, nugátem nebo křupinkami. Oblíbené jsou také ořechy či lyofilizované ovoce v čokoládě,“ uvedla za řetězec Kateřina Štichová.
Zkušenosti z minulých let i letošní data ukazují, že nejvýhodnější ceny přicházejí tradičně až po Vánocích, kdy se kolekce objevují ve výprodejích za pár desítek korun.


