Článek
CATL podle britské BBC vyrábí celosvětově více než třetinu všech baterií do elektromobilů a dodává je velkým automobilkám včetně Tesly, Volkswagenu a Toyoty.
Její vstup na burzu byl pod drobnohledem v důsledku celní války mezi USA a Čínou, která automobilky tvrdě zasáhla. Úspěch na burze mohl ovlivnit i fakt, že firma prodává sedmdesát procent své produkce v Číně a v USA má jen nízké tržby, což ji před cly amerického prezidenta Donalda Trumpa chrání.
V lednu zařadilo americké ministerstvo obrany CATL na seznam firem, o nichž tvrdí, že spolupracují s čínskou armádou. Firma to popřela a uvedla, že její zařazení na seznam bylo „omylem“.
CATL se již obchoduje na čínské burze v Šen-čenu, kde je ohodnocena na více bilion jüanů (3 biliony korun).
Dobije auto za pět minut
Společnost vznikla v roce 2011 ve východočínském městě Ning‑te a díky boomu domácího trhu s elektromobily rychle rostla. Bateriový gigant zaměstnává přes 100 tisíc lidí a má 13 továren po celém světě.
V současnosti staví druhou evropskou továrnu v Maďarsku poté, co začátkem roku 2023 otevřela závod v Německu.
V prosinci firma oznámila spolupráci se skupinou Stellantis na výstavbě závodu na baterie pro elektromobily v hodnotě 4,3 miliardy dolarů (95 miliard korun) ve Španělsku. Provoz má začít koncem příštího roku.
Společnost také výrazně investuje do nových technologií a provozuje šest výzkumných a vývojových center po celém světě.
„Inovace, které u CATL vidíme, jsou neuvěřitelné, zejména v oblasti rychlého nabíjení,“ řekl Tim Buckley, zakladatel nezávislého australského think‑tanku Climate Energy Finance.
Minulý měsíc firma představila novou baterii, kterou podle ní lze dobít na dojezd 520 km za pět minut. CATL je významným dodavatelem pro Teslu Elona Muska, dodává lithium‑železo‑fosfátové baterie pro továrnu automobilky v Šanghaji.