Článek
„Předpokládáme, že testovací režim rychlosti 150 kilometrů v hodině ve zmíněném úseku zahájíme v srpnu,“ řekl Novinkám mluvčí ředitelství Jan Rýdl.
„Po spuštění pilotního úseku budeme sledovat v lokalitě počet nehod, rychlost aut a vliv na plynulost dopravy. Očekáváme, že pilotní provoz bude fungovat minimálně do konce roku,“ dodal.
Proti původním plánům mají silničáři menší zpoždění, jelikož ředitel ŘSD Radek Mátl dříve mluvil o červnu.
Zvýšená rychlost bude povolena jen za optimálních podmínek, jako je suchá vozovka či dobrá viditelnost. Například za mlhy a deště se rychlost proměnným značením sníží, případně i pod 130 km/h. S takovým snižováním rychlosti se ostatně mohou setkat řidiči i v okolních zemích – v Německu nebo Rakousku.
„Nebudeme to vypínat při každém malém deštíčku,“ podotkl k tomu Mátl v České televizi.
Proměnné dopravní značky, které zvýšení rychlostního limitu na D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi na 150 kilometrů za hodinu umožní, dodá státu za 54,4 milionu korun sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava. Výběrové řízení vyhrálo s nejkratší nabídnutou dobou realizace v délce osmdesáti dní, oznámil Mátl na síti X.
První úsek s vyšší povolenou rychlostí bude dlouhý zhruba 50 kilometrů, půjde o část od exitu 84 Planá nad Lužnicí až po exit 131 Úsilné.
ŘSD vybralo zhotovitele akce “Zvýšení nejvyšší dovolené rychlosti na 150 km/h v km 80 - 130, proměnné dopravní značení”, kterým je sdr. Mobility and Intelligence s.r.o.; Značky Morava, a.s. za cenu 54,4 mil. Kč bez DPH a s nejkratší nabídnutou dobou realizace v délce 80 dní.
— Radek Mátl (@MatlRadek) April 29, 2025
Novinka má i kritiky
Ředitelství silnic a dálnic má pro zvýšení rychlosti z nynějšího maxima 130 až na 150 kilometrů v hodině vybrané i další dálnice. Stejný režim by se mohl zavést na D1 na trase z Přerova do Ostravy nebo na D11 u Hradce Králové.
Zvýšení rychlostního limitu se bude týkat jen nových nebo modernizovaných, rovných a přehledných úseků.
Úpravu rychlosti na vybraných místech umožnila novela zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Řada expertů na bezpečnost dopravy považuje zvýšení rychlosti na 150 km/h, byť jen na vybraných úsecích, za riziko a zmiňují, že mnoho zemí Evropy jde spíše opačným směrem, ať už z důvodu bezpečnosti, hluku, či emisí.
„Automobil jedoucí rychlostí 150 kilometrů v hodině bude mít oproti tomu jedoucímu 130 kilometrů v hodině o celou třetinu delší brzdnou dráhu,“ upozornil Roman Budský z platformy Vize 0.
Nebezpečné situace podle něj mohou vznikat i kvůli větším rozdílům v rychlosti oproti pomaleji jedoucím kamionům.
Již dnes je poměrně časté, že řidiči v levém pruhu jezdí o deset či dvacet kilometrů víc, než je povolená stotřicítka. Je otázkou, zda na povolené stopadesátce nebudou dělat totéž a nepojedou 180 kilometrů v hodině.