Článek
Některé chaty lze pořídit za statisíce, zatímco jiné i za několik milionů korun, vyplývá z analýzy realitní platformy Bezrealitky.cz. Nyní před podzimními prázdninami chalupáři připravují své nemovitosti na zimu. Rekordní počet je plánuje prodat.
Zatímco podle dat platformy nezrekonstruovaná chalupa v nepříliš atraktivní lokalitě s průměrným pozemkem stála před chalupářskou sezonou v průměru 3,2 milionu korun, nyní po sezoně je v nabídce o sto tisíc korun levnější.
Oproti loňskému roku zdražily takové chalupy o pět procent. Vedle toho chalupa po rekonstrukci nebo ve vyhledávanějších lokalitách, jako jsou Krkonoše, zdražují i po sezoně. V průměru se nabízí za 6,7 milionu korun, což je zhruba o 300 000 Kč více než před sezonou a o 18 procent více než loni.
Ceny nerekonstruovaných chat, často bez vlastního vodovodu a s pronajatým pozemkem, nadále klesají. Po sezoně zlevnily asi o čtyři procenta a v průměru jsou v nabídce zhruba za 820 000 korun. Objekty bez vlastního pozemku s nutností kompletní přestavby jsou v prodeji i za nízké statisíce.
Nabízí se jich nejvíc za poslední tři roky
Naopak ceny chat v dobrých lokalitách a po dílčí rekonstrukci rostou. Průměrná cena se pohybuje kolem 1,6 milionu Kč, stejně jako před sezonou. V oblastech dostupných z Prahy do 30 minut jízdy autem, jsou podle analýzy nabídkové ceny chat i na úrovni pražské garsonky.
„Souvisí to s množstvím nemovitostí v nabídce. Chat a chalup je nabízeno nejvíce za poslední tři roky, v některých lokalitách dokonce za pět let. Ale ve většině případů jsou to právě objekty v horším stavu nebo méně atraktivní lokalitě. Těch opravdu kvalitních je podobné množství, ale ochota do nich investovat oproti loňsku stoupla. To logicky tlačí na jejich ceny,“ uvedl Zdeno Dubnička, šéf Bezrealitky.
Prodej chaty nebo chalupy plánuje podle něj rekordní množství majitelů. Zatímco v době před pěti lety to byl zhruba každý třicátý majitel, nyní je to každý dvanáctý. Důvody jsou podle platformy rostoucí náklady na provoz a neschopnost udržovat objekt investicemi v odpovídajícím stavu, ale také využití peněz z prodeje na nákup jiné nemovitosti, nejčastěji vlastního bytu.
Nejvíce by podle analýzy lidé chtěli rekreační nemovitost v Krkonoších, v Jizerských a Orlických horách a podhůří. Oblíbené jsou ale také například Lipno, Šumava, České Švýcarsko a podobné v Česku známé turistické oblasti.


