Hlavní obsah

České firmy se už brexitu přizpůsobily

Martin Procházka, Právo, Martin Procházka

Velké české firmy se už na brexit adaptovaly a vývoz do Británie probíhá bez větších problémů. S potížemi se ale potýkají třeba e-shopy, které před odchodem Velké Británie z EU prodávaly zboží přímo britským zákazníkům. Právu to řekl vedoucí zahraniční kanceláře CzechTrade v Londýně Jiří Rak.

Foto: Hannibal Hanschke, Reuters

Ilustrační foto

Článek

„Od ledna jsme se posunuli výrazně dál. České firmy se na brexit adaptovaly. Netvrdím, že vše běží hladce a všem to funguje, ale větší a zkušenější exportéři začali fungovat skoro hned,“ řekl Právu Rak.

Od ledna jsme se posunuli výrazně dál. Zkušenější exportéři začali fungovat skoro hned
Jiří Rak, CzechTrade

Je to podle něj dáno tím, že velké firmy z Česka dodávají nejen do zemí EU, ale i mimo ni, a brexit tak pro ně nebyla zásadní novinka. Vyvážet do Velké Británie je teď podobné jako například export do Spojených států. Přidal i čísla: za první čtvrtletí loni se z ČR do Británie vyvezlo zboží za 50,2 miliardy, letos to bylo 49,1 miliardy.

„Mluvili jsme třeba se Škodou Auto, ti se s místním dovozcem domluvili a funguje jim to,“ prohlásil.

Británie po brexitu přitvrdila. Vyhošťuje občany EU

Zahraniční

„Dosažení vyvážené dohody mezi Velkou Británií a EU naše obchodní podmínky zásadně neovlivnilo. Během příprav na brexit jsme se zaměřili zejména na změny v našich IT systémech tak, aby veškeré dokumenty splnily celní podmínky,“ sdělila Právu mluvčí Škody Auto Martina Gillichová.

V současnosti se podle Raka zdá, že už i menší firmy se na­učily pracovat v nových podmínkách a export se nezastavil. „Momentálně nemám zprávy o tom, že by někdo výrazně trpěl výpadkem obchodu. Od listopadu do února jsme byli denně telefonicky nebo e-mailem bombardováni dotazy. V současnosti přijdou dva dotazy za měsíc. Informovanost už mezi českými exportéry je,“ dodal.

Tisíce liber za pracovní víza

Neplatí to ale stoprocentně a jsou oblasti, kde jsou komplikace větší. Je to třeba export služeb, například montáž. Třeba plzeňská Doosan Škoda Power podle něj řešila, že od ledna skončil volný pohyb osob.

Johnson má něco za lubem, varují Irové

Zahraniční

„Teď je třeba pracovní povolení. Klasická pracovní víza trvá vyřídit až dva měsíce a platí se za ně tisíce liber. Existuje ale možnost zažádat o dočasné pracovní povolení založené na službách. O to lze zažádat v Praze na britské ambasádě, “ řekl Rak.

„Podstatnou komplikací v realizaci našich projektů je změna pracovní vízové povinnosti,“ sdělil Právu vedoucí odboru Účetnictví a daně Doosan Škoda Power Jiří Jindra. To podle něj představuje komplikaci při krocích, které je nutné provést po dodání zařízení přímo na místě, ať už jde o montáž dodaného zařízení, jeho zprovoznění, nebo poskytování tzv. on-site technického poradenství generálnímu dodavateli celého projektu.

„Částečně jsme schopni využít specifických režimů, nicméně významnou komplikaci to představuje v případě subdodávek prací třetími subjekty. Obecně v této oblasti postrádáme ‚srozumitelnou‘ právní úpravu, a zejména pak správní praxi,“ dodal.

Při obchodu s Unií mají potíže až tři čtvrtiny britských firem

Evropa

Oblastí, kde brexit znamená komplikace, je podle Raka i prodej českých e-shopů, které byly zvyklé dodávat přímo britským zákazníkům. „To je nyní velmi komplikované z důvodu, že česká firma musí podle nových pravidel účtovat britskou DPH. Musí se tedy registrovat u daňového úřadu,“ uvedl. Lze to ale podle něho obejít prodejem přes prodejní platformy, jako třeba Amazon.

„Brexit je pro nás do současnosti komplikace, přišli jsme o mnoho zákazníků, kteří nově neobjednávají,“ řekl Právu majitel Muzea medoviny Jiří Pou­ček. Z vývozu firmy do EU přitom tvořily dodávky do Británie zhruba třetinu. Jednak podle něj o něco zdražilo do­ručování do Spojeného království, medovina musí nově jít přes celníky a zákazník musí při doručení doplatit DPH, případně spotřební daň.

Firmy nepřidávaly i kvůli nižším daním

Finance

„Spolu s tím ještě zaplatí docela vysoký fixní poplatek asi 35 liber. To je částka převyšující cenu jednoho kartonu medoviny, a tak objednávky z Anglie nechodí,“ dodal.

Reklama

Výběr článků

Načítám