Hlavní obsah

České dráhy čekají propad tržeb o tři miliardy

Právo, Tomáš Volf

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Národní dopravce České dráhy (ČD) letos kvůli dopadům pandemie na obsazenost vlaků počítá s propadem tržeb přes tři miliardy korun a s hlubokou ztrátou. Loni přitom ČD vydělaly přes 1,3 miliardy. Ze zisku do ztrát se propadnou i soukromí dopravci RegioJet a Leo Express.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Dopravci proto žádají po státu, aby jim odpustil nebo aspoň snížil poplatek za používání kolejí, jako to udělaly třeba sousední Rakousko či Francie a Itálie. Ministerstvo dopravy o žádosti dosud nerozhodlo.

Pokud jde o osobní dopravu, situace se nadále zhoršuje

Vláda nyní lidem doporučuje cestovat jen do práce a v nezbytných případech. Kvůli výraznému omezení služeb a otevření obchodů nemají ostatně skoro kam jezdit. Na případné nákupy v pohraničí vyrážejí spíše auty. Školy jsou zavřené, část lidí pracuje z domu.

To vše se výrazně projevilo na obsazenosti spojů, navzdory státním slevám pro studenty a důchodce. Vlakoví i autobusoví dopravci opět reagují omezováním linek, aby ztráty alespoň zmírnili.

Skupina ČD včetně nákladní dopravy vykázala v 1. pololetí v důsledku pandemie celkovou ztrátu přibližně dvě miliardy korun. „Pokud jde čistě o osobní dopravu, situace se v souvislosti s opatřeními proti šíření koronaviru bohužel nadále zhoršuje.

Dopravci ruší spoje a zkracují soupravy

Koronavirus

Odhadujeme, že ztráty tržeb od cestujících za celý rok přesáhnou tři miliardy korun,“ řekla Právu mluvčí Vanda Rajnochová. Obsazenost vlaků je podle ní asi na 35 procentech té běžné. ČD žádají po státu kompenzace, ale zatím dostaly jen dotace na dezinfekci a roušky či na podporu zaměstnanosti, dohromady šlo jen o desítky milionů, zatímco ztráty jsou miliardové.

„V dálkové dopravě máme od ministerstva dopravy přislíbenou úhradu jarní ztráty za období nouzového stavu, což je zhruba 390 milionů, ale ani ta dosud není podepsána, přestože smluvní dodatek je již delší dobu připraven k podpisu,“ upřesnil náměstek ČD pro obchod Jiří Ješeta.

RegioJet odvolal z autobusů stevardky

Situace Českých drah se od soukromých dopravců liší. Ročně dostávají od státu a krajů dotace zhruba 14 miliard korun na provoz ztrátových tratí. Významný dopad na výsledek očekává i soukromý dopravce Leo Express. „V loňském roce překročila skupina miliardu korun obratu a v Česku byla v černých číslech v řádech milionů korun. V současné situaci se dají ztráty odhadovat v řádech stovek milionů korun,“ popsal mluvčí dopravce Emil Sedlařík.

Dopravci žádají kompenzace pro všechny, nicméně vláda podpořila pouze některé. „Plošné prominutí poplatku za použití železniční cesty by pomohlo všem dopravcům,“ tvrdí Leo Express. U soukromých dopravců tento poplatek vyjde ročně na stovky milionů, u ČD to bylo 1,8 miliardy Kč.

Dopravci na železnici dostanou na kompenzacích za jarní nouzový stav 400 milionů

Ekonomika

Z loňského zisku 167 milionů korun se do ztráty propadne i RegioJet. Odhad zveřejňovat nechce, pouze potvrdil, že za celý sektor jde o miliardy.

„Železniční dopravci se kvůli markantnímu poklesu poptávky a tržeb z důvodu státem nařízených opatření zařadili mezi nejvíce ekonomicky zasažené subjekty. A případný kolaps železniční dopravy, který v návaznosti na to hrozí, by měl fatální důsledky na fungování celé země,“ řekl Právu mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Své výsledky hospodaření nechtěl předběžně odhadovat ani autobusový dopravce FlixBus. I ten ale cítí výrazný dopad slabší obsazenosti a omezil některé linky. RegioJet zase ze svých autobusů odvolal stevardky. Nejprve to bylo u vnitrostátních spojů, nyní kvůli omezení došlo i na ty mezinárodní.

Reklama

Výběr článků

Načítám