Článek
Záměry nastupujícího kabinetu ANO, SPD a Motoristů sobě představil pravděpodobný budoucí ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček na konferenci společnosti CEEC Research. Debatoval tam s dalšími politiky, zástupci stavebních firem i bankéři.
Havlíček uvedl, že nový stavební zákon chce koalice prosadit ideálně ve zrychleném řízení co nejdříve po nástupu do vlády. Platit by mohl od 1. ledna 2027. „Možná nebude dokonalý úplně ve všem, ale to poupravíme, až začne fungovat,“ konstatoval Havlíček.
Nový zákon je podle něj nezbytný pro řešení bytové krize. Zdlouhavé povolování vedlo v uplynulých deseti letech k prudkému růstu cen bytů.
Kromě centrálního stavebního úřadu má nový zákon zpružnit proces ještě jednou změnou. Větší projekty s více než sto byty by se měly stát veřejným zájmem, díky čemuž by procházely jednodušším procesem schvalování. Povolovat je má Dopravní a energetický stavební úřad. Ten už dokázal zrychlit například výstavbu dálnic.
Územní plány i více průmyslu
Plány hnutí ANO pro nadcházející čtyři roky však sahají dál než ke stavebním úřadům. Po prosazení jejich centralizace se nová vláda zaměří na reformu územního plánování. Také to chce zrychlit a zjednodušit.
Zastaralé územní plány dnes blokují zásadní stavby především ve velkých městech. Projekty typu nových čtvrtí potřebují změnu plánu prakticky vždy. Standardně to znamená několikaletou prodlevu.
Havlíček chce firmy podpořit také v budování nových průmyslových staveb, například továren nebo distribučních center. Vláda by tak měla učinit například skrze rychlejší daňové odpisy nebo zlevnění energií.
Vznikající kabinet pak naváže na ten dosluhující ve snaze odblokovat těžbu stavebních materiálů. Nová ložiska se v Česku od revoluce neotevírala, což postupně vede k nedostatku štěrku nebo kameniva.
Neodradit úředníky
Firmy si Havlíčkem představené plány pochvalují. „Ze stavebníků se přestanou stávat sběratelé razítek, ale jen podají žádost a ta bude putovat po úřadech,“ uvedla Michaela Váňová, výkonná ředitelka developera Central Group.
Váňová oceňuje i převedení větších staveb pod Dopravní a energetický stavební úřad. První viditelné změny v podobě snazší výstavby očekává do roka od prosazení záměru. Nový stavební zákon se podle ní v praxi odrazí zhruba do dvou let.
Část trhu ale vnímá i rizika. Upozornil na ně například obchodní ředitel společnosti Wood System David Šiller. Podle něj musí stát nachystat změny tak, aby nevyděsil pracovníky stavebních úřadů.
Jejich nedostatek už nyní stavebníkům dělá potíže. Případné další odchody by tak problém ještě prohloubily. „Doufám, že nastupující vláda udělá maximum pro to, aby s úředníky komunikovala,“ dodal Šiller.


