Článek
„V současné době si ale nemusíme vybírat vozidla jen z úzkého vozového parku domácího výrobce nebo výrobců ze spřátelených socialistických zemí. Naopak výběr je veliký a pokud někdo shání levné auto, jistě si vybere. Nebude muset odložit stranou 25 platů, ani 20, ale třeba jen osm. To je jistě dobrá zpráva,“ upozornila analytička Raiffeisenbank Helena Horská. Navíc tehdy dostal zájemce za dvacet platů Škodu 105 S.
Proč v průběhu let šetříme na novou škodovku téměř stejně dlouho? Analytička upozorňuje, že se zvyšující se kvalitou nových aut výrazně roste i jejich cena. „Cena rostla při přechodu na nový model dokonce rychleji než naše průměrná mzda,“ vysvětlila Horská.
Navíc mladoboleslavská Škoda Auto má stále v tuzemsku největší podíl na trhu. A díky své oblíbenosti si podle Horské automobilka může dovolit diskriminovat domácí klienty. Již v minulosti byla kritizována, že její auta jsou v zahraničí levnější než v tuzemsku. „Neboť oni sami a dobrovolně jsou ochotni si ‚připlatit‘ za škodovku,“ doplnila.
Krize tlačí ceny dolů
Ekonomické otřesy v posledním roce výrazně zasáhly zejména automobilový průmysl. To se odrazilo i na cenách výrobců, kteří jsou nuceni vozy zlevňovat. „Recese dost razantně stlačila ceny aut dolů. Nebýt šrotovného v okolních státech (především pak v SRN), bývaly by ceny klesaly ještě výrazněji,“ upozornila Horská s tím, že s oživením ekonomiky zlevňování skončí.
Přesto by si Češi neměli zoufat, podle odhadů by totiž měly platy v tuzemsku růst rychleji než na Západě, růst cen aut by však měl být pomalejší. Lidé by tak do budoucna mohli na novou škodovku dosáhnout dřív než za dvacet měsíců.
„Navíc se dá předpokládat rostoucí zájem o auta nízké a nižší střední třídy, které jsou levnější než octavie použitá v předchozích výpočtech,“ uzavřela Horská.
Jak dlouho museli Češi šetřit na novou škodovku (v měsících/průměrný plat v dané době): | ||
---|---|---|
rok | doba šetření | dostupný model |
1985 | 20 | Škoda 105 S |
1990 | 25 | Škoda Favorit 136 L |
1995 | 25 | Škoda Favorit 135 LX |
2001 | 25 | Škoda Octavia 1,4 Classic |
2005 | 25 | Škoda Octavia II 1,6 MPI Classic |
2008 | 20 | Škoda Octavia II 1,6 MPI Classic |