Článek
Aston Martin, jehož auta s oblibou řídí i filmový agent James Bond, toho naplno využil na úkor dalších britských značek jako Land Rover. Hned 30. června, kdy začalo nové pravidlo platit, vyvezl za Atlantik auta na tři měsíce prodejů dopředu.
„Měli jsme 24 hodin na to, abychom ve Spojených státech vyfakturovali prodeje za celé čtvrtletí,“ potvrdil generální ředitel automobilky Adrian Hallmark.
Aston Martin vyrábí všechny své vozy v závodech v Gaydonu a ve St. Athan v jižním Walesu. Celkem mezi dubnem a červnem odeslal dealerům v Americe 328 vozů, většinu však právě až 30. června.
Americký prezident Donald Trump zavedl 25procentní cla 3. dubna, a to nad rámec stávající 2,5procentní sazby. Na začátku května se ale s britským premiérem Keirem Starmerem dohodli na omezení cel na sto tisíc aut vyrobených ve Velké Británii ročně na úrovni deseti procent, a to od 30. června.
Aston Martin pro americké zákazníky zvýšil ceny o tři procenta, a tak část dopadu cel promítl do snížení svých marží.

Jiní výrobci aut čelí vyšším nákladům. EU dosáhla s USA dohody o snížení cel na většinu zboží včetně automobilů na 15 procent. Šéf Mercedes-Benz Ola Källenius uvedl, že pro automobilový sektor neočekává žádné další zlepšení, navzdory lobbingu německých automobilek za nižší sazbu.
Mercedes-Benz podle britského listu The Guardian uvedl, že letos jej Trumpovy pohraniční daně přijdou asi na 360 milionů eur (8,85 miliardy Kč), výrobce sportovních vozů Porsche cla v první polovině roku zasáhla částkou 400 milionů eur (9,8 miliardy korun).
I po akci z 30. června by však mohl být Aston Martin v průběhu roku zasažen, jakmile uvede na trh model Valhalla za zhruba milion dolarů (asi 21 milionů korun). Obává se totiž, že kvóta sta tisíc vozů spadajících pod desetiprocentní clo by se mohla vyčerpat dříve, než se Valhalla dostane k dealerům, což by k ceně přidalo více než 100 000 liber (2,9 milionu korun).