Hlavní obsah

Ve hře je dvojnásobné zvýšení ceny ročního kuponu na MHD v Praze

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po roce u moci řeší městská koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL), Piráti a STAN zatím neveřejně téma zvýšení ceny jízdného v MHD. Objevil se i nápad, podle něhož by roční kupon už neměl stát 3650, ale dvakrát tolik - 7300 korun.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) Novinkám a Právu řekl, že od koaličních partnerů dostal několik návrhů.

„Ano, je tam i návrh na dvojnásobné zdražení ročního kuponu. Už jsem avizoval, že je to příliš vysoké, extrémní skokové zdražení a že bych s tím nemohl souhlasit,“ řekl Hřib.

Hřib předpokládá, že varianty zdražení jízdného poskytne společnosti Ropid, jež veřejnou dopravu v metropoli organizuje, aby je detailně propočítala.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Představitelé nově vzniklé koalice na pražském magistrátu podepsali ve středu 15. února 2023 koaliční smlouvu. Na snímku zleva Zdeněk Hřib a Bohuslav Svoboda

S cenou 7300 korun ročně přispěl do diskuze podle Deníku N politik ODS, starosta Prahy 9 Tomáš Portlík. Na sociálních sítích pak sklidil kritiku. Pokud by se cena zdvojnásobila, veřejná dopravy by například podle pražských zelených, kteří v roce 2015 prosadili jízdné ve výši 10 korun za den, přestala být v metropoli dostupná.

Ceny jízdného se v některých městech zvýšily, v Ostravě až o 400 korun

Ekonomika

Portlík ale odkázal na neveřejnou studii dopravního podniku, na síti X napsal: „Doprava v Praze je na nejlepší světové úrovni a za jednu z nejnižších cen. Zároveň s nejnižším podílem cestujících na nákladech.“

Portlík na upřesňující dotazy Novinek řekl, že s konkrétním návrhem zdražení by měl přijít Hřib. Dvojnásobná cena, 7300 korun, by však podle něho pokryla adekvátní část nákladů města na veřejnou dopravu, na novou trasu metra D či bateriové trolejbusy.

„Říkal jsem, že by to mělo být na úrovni jiných měst, tedy podílu, kolik jízdné pokryje nákladů v jiných městech. Je to tam kolem 25 až 30 procent, v Praze zhruba na úrovni 10 procent,“ uvedl Portlík.

Anketa

Souhlasili byste se zdražením jízdného v Praze na dvojnásobek?
Určitě ano
16,3 %
Spíše ano
2,5 %
Spíše ne
3,3 %
Určitě ne
72,4 %
Je mi to jedno
5,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 15016 čtenářů.

Podle Portlíka se na úpravy cen s výjimkou nevelkého zdražení v roce 2011 „vykašlaly předchozí koalice a dnes je ten stav tristní“. Zmiňovaný návrh dvojnásobné ceny chápe tak, že je třeba na problém upozornit. K dohodě na finálním návrhu by rád dospěl do dvou měsíců.

Nezvykle nízká cena

Koalice Spolu konkrétní sumu nepotvrdila, současnou cenu hromadné dopravy v Praze však označila za „nezvykle nízkou“.

O tom, že zdražení jízdného musí přijít, mluvil na konci loňského roku v rozhovoru pro Novinky a Právo i primátor Bohuslav Svoboda (ODS), uvedl ale, že se zdražením jízdného letos nepočítá, protože se podle něj nejprve musí ustálit krizemi rozkolísaná ekonomika.

Městskou kasou ročně proteče více než sto miliard korun, velká většina jde do běžných výdajů.

Finanční udržitelnost pražské veřejné dopravy označují městští politici svorně za problém. Za Hřibova předchůdce Adama Scheinherra (Praha sobě) v roce 2021 zdražily jednorázové jízdenky o osm korun a také kupony na příměstskou dopravu, nikoli však v samotné Praze.

Současné vedení Prahy si podle Scheinherra musí dobře rozmyslet, kde najde peníze na investice. „Zda bude dotovat provoz MHD na úkor škol, nebo zda ceny jízdného upraví,“ sdělil Novinkám a Právu.

Poukázal při tom na roční cenu v Brně (4750 korun, což je stejně jako v Praze do roku 2015), v Ostravě (od prosince 4400) a v Českých Budějovicích (4000 korun).

Ruku v ruce s parkováním

Harmonogram, dokdy má koalice určit novou cenu, zatím neexistuje. Krok by měl být totiž provázán s dalšími opatřeními. Podle Hřiba se zároveň s jízdným, anebo ještě dříve, musí řešit výše parkovného.

Současnou cenu 1200 korun ročně za oprávnění parkovat v modré zóně jedné městské části podle něj Praha silně dotuje.

Nové parkovací zóny v PrazeVideo: Novinky

„Město v tuto chvíli dotuje parkování oproti tržní ceně de facto více, než dotujeme MHD,“ uvedl Hřib.

Dlouhodobé parkování na venkovním soukromém parkovišti nebo v garážích obchodního centra je podle něho o 90 procent dražší než na ulici. „Je to skutečně více, než dotujeme MHD, tu asi z 86 procent,“ doplnil Hřib. Jedno parkovací místo na ulici podle něj Prahu ­kvůli údržbě systému či opravám ulic ­ročně stojí 9500 korun.

Jakou novou cenu ročního parkovacího oprávnění by si město představovalo, nebylo zveřejněno, řeší se zatím změna systému parkovacích zón.

Otázkou jízdného by se příští týden mohl zabývat městský výbor dopravy, na jehož minulém jednání starosta Prahy 13 David Vodrážka (ODS) volal po diskuzi o ceně. Stejně se opakovaně vyjádřil radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS).

Pražské nádraží Vyšehrad se má stát perlou moderní architektury

Tipy a trendy

Reklama

Související články

Ve Středočeském kraji zdražuje jízdné

Ve Středočeském kraji od soboty zdražuje jízdné v autobusech a vlacích zařazených do Pražské integrované dopravy (PID). Důvodem je růst nákladů na elektřinu...

Výběr článků

Načítám