Hlavní obsah

Pražské nádraží Vyšehrad se má stát perlou moderní architektury

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Záchranu a smysluplné využití, včetně unikátního konceptu bydlení v podobě tzv. micro-apartments, slibuje nový majitel léta chátrajícího nádraží Vyšehrad v Praze 2. Náklady na proměnu památkově chráněné budovy mají dosáhnout 700 milionů korun. Výsledkem má být architektonický skvost, slibuje současný majitel.

Foto: Archina Design

Nádraží Vyšehrad čeká rekonstrukce.

Článek

„Využití bude víceúčelové, na části plochy představíme propracovaný projekt takzvaných micro-apartments v podobě, jaká zatím v Česku není k vidění,“ uvedl Milorad Miško Miškovič, zakladatel společnosti Karlin Port Real Estate, která objekt ve spolupráci s investiční skupinou Aristo koupila. Odhaduje, že přeměna památkově chráněné budovy spolyká okolo 700 milionů korun.

„Po dlouhých a spletitých jednáních se nám budovu podařilo odkoupit od předchozího vlastníka, a jak je z jejího stavu patrné, bylo to takzvaně za pět minut dvanáct. Stav je skutečně žalostný, ale díky naší výjimečné zkušenosti z revitalizace jak Karlína, Libně anebo Smíchova věříme, že z tohoto projektu uděláme architektonický skvost, doslova perlu moderní architektury hlavního města Prahy,“ ujišťuje.

Jako velice pozitivní vnímá změnu vlastníka místostarosta Prahy 2 Jan Recman (ODS). „Budeme mít konečně partnera, se kterým budeme moci záchranu této nemovité kulturní památky řešit,“ reagoval pro Novinky s tím, že prioritou je záchrana budovy.

Proměna Masaryčky pokračuje: Z bývalé pošty budou moderní kanceláře a prosklená kavárna

Tipy a trendy

„Chceme ve věci postupovat aktivně a pomoci renovaci, a proto jsme si na tento týden dohodli s novými vlastníky jednání, na kterém budeme řešit, jakým způsobem přistoupí k záchraně nádraží, jaké plánují kroky k zabezpečení budovy, a to nejen ve vztahu k památkové ochraně, ale také k zajištění bezpečnosti nejbližšího okolí,“ pokračoval. Obec se chce samozřejmě také seznámit se stavebním záměrem a plány na další využití.

Záchranu a dostavbu další části Miškovič svěřil studiu Archina Design architekta Iva Nahálky, se kterým spolupracoval v letech 1998 a 2000 na dvou administrativních projektech v Karlíně.

„Na přípravě a technické prověrce projektu již přes rok a půl spolupracujeme s architektem Nahálkou a jeho týmem, kteří se na záchranu historických budov specializují,“ přiblížil.

170 mikrobytů a ateliérů

Záměrem je starou a novou budovu propojit a vytvořit průchod z ulice do zadní části. Návrh počítá přibližně se 170 mikrobyty a ateliéry o ploše mezi 20 až 43 metry čtverečními, přičemž většina jednotek nepřesáhne 25 metrů. V plánu je přízemní promenáda s obchody a službami v parteru, v podzemí nebudou chybět garážová stání.

Koncept mikrobytů podle Miškoviče přináší mnohem víc než bydlení na úsporné ploše. „O komfort života bude postaráno s využitím novodobých trendů. Zajímavostí je, že i když lidé budou bydlet takzvaně ve svém, v mnoha ohledech se bude komplex chovat jako luxusní hotel,“ popsal. Budoucí majitelé najdou uvnitř řadu služeb, mezi nimi sdílené prostory, třeba prádelnu, tělocvičnu nebo společenský prostor.

Foto: Archina Design

Novostavba u nádraží Vyšehrad.

Společnost plánuje podobné projekty na pražském Smíchově, v Karlíně, na Letné a v Michli. Celkově má jít přibližně o 1500 malometrážních jednotek.

Secesní budova vyrostla v letech 1904 až 1905 podle projektu Antonína Balšánka, spoluautora Obecního domu v Praze 1. Vlaky na místě přestaly zastavovat v 60. letech. Nádraží není možné obnovit kvůli nevyhovujícím technickým parametrům. Metropole původního majitele několikrát pokutovala, zahájila kroky k vyvlastnění. Bez úspěchu.

České dráhy budovu s okolím prodaly v roce 2007 firmě TIP Estate, která rok na to nelegálně vykácela okolní stromy a zbourala hrázděnou čekárnu. Roku 2014 byla zrušena výhybna.

Foto: Archina Design

Přibude pasáž s obchody.

Potíže s předchozím vlastníkem

O koupi se zajímalo několik subjektů, v plánu bylo multikulturní centrum s knihkupectvím, kavárnami, galerií, barem či kinosálem nebo umístění Slovanské epopeje Alfonse Muchy.

V polovině října 2020 bylo oznámeno, že nádraží se začala propadat střecha. Praha 2 podala kvůli špatnému stavu nádraží trestní oznámení na soukromého vlastníka, kterého podezírala z obecného ohrožení. Stavební úřad Prahy 2 vlastníkovi mimo jiné nařídil zajistit dům proti klimatickým vlivům, zejména zakrýt střechu.

V roce 2021 vedení Prahy jednalo s vlastníkem o možnosti památkově chráněnou budovu vyměnit za městské pozemky v Dolních Počernicích určené ke stavbě rodinných domů. Soudní exekutor týž rok uvalil exekuci na chátrající budovu kvůli tomu, že majitelé opakovaně neumožnili pracovníkům stavebního úřadu Prahy 2 provést kontrolu.

Staré vlakové nádraží v Kladně zmizí, vznikne úplně nová budova

Tipy a trendy

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám