Článek
Dosud do Zlína a dál do Vizovic projíždějí pouze motorové vlaky. To by se ale mělo do tří let změnit, a to minimálně v úseku mezi Otrokovicemi a Zlínem. Správa železnic (SŽ) totiž začátkem roku 2026 zahájí nejen elektrifikaci jedenáctikilometrového úseku mezi Otrokovicemi a Zlínem, ale také rozšíření trati na dvoukolejku. S dokončením tohoto úseku Správa železnic počítá do roku 2028.
„Pro úsek Otrokovice-Zlín má Správa železnic pravomocné stavební povolení, probíhají výkupy pozemků potřebných pro stavbu a v současné době připravujeme zadání veřejné soutěže na zhotovitele stavby. Zahájení realizace je plánováno na začátek příštího roku,“ potvrdil Novinkám mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
S modernizací železničního úseku do Zlína souvisí i nákladná stavba nadjezdu, takzvané Prštenské příčky, v místní části krajského města zvané Prštné. Část stavby přitom nezajišťuje SŽ, ale město Zlín. A někteří zasvěcení mají obavy, zda město stihne svou část díla dokončit včas, aby nedošlo k průtahům modernizace železnice.
„O Prštenské příčce se mluví už několik let a prošla více volebními obdobími. Zatím ale zůstává jen na papíře – v novinách a na sociálních sítích. Přitom jde o klíčovou stavbu, která by mohla významně zlepšit dopravní situaci, zvýšit bezpečnost provozu a v kombinaci s úpravami železničních přejezdů dokonce zachránit lidské životy. Pokud se radnice rozhodne věnovat tomuto projektu dostatečnou pozornost a personální kapacitu, je stále možné jej dokončit včas – tak, aby nebrzdil modernizaci železniční tratě až do Zlína. Tento projekt si zaslouží, aby byl jednou z nejvyšších priorit města,“ je přesvědčený člen krajského výboru pro dopravu za opoziční hnutí Zlín 21 Jiří Linka.
Případným průtahům se ale snaží SŽ vyhnout tím, že část Prštenské příčky zafinancuje sama. „Stavba není závislá na akci města. Prštenská příčka zahrnuje prostor od třídy Tomáše Bati přes řeku a dále směr pravobřežní komunikace. Má dva investory, Správu železnic a město. SŽ řeší část od třídy Tomáše Bati po řeku Dřevnici. Navazující investice města tak nijak neovlivní modernizaci trati, kterou bude realizovat SŽ,“ je přesvědčený Gavenda.

Vizualizace Prštenské příčky ve Zlíně
Podle náměstka zlínského primátora Michala Čížka (ANO) odpovědného za oblast dopravy má projekt Prštenské příčky v současnosti zpracovanou dokumentaci pro stavební povolení. „Technické řešení bylo projednáno a ve své podstatě odsouhlaseno se všemi dotčenými vlastníky nemovitostí, kterých se stavba týká. Předpokládáme, že o stavební povolení požádáme do konce tohoto roku. Se samotnou realizací chceme začít v návaznosti na výstavbu železniční infrastruktury, tak aby obě stavby na sebe funkčně i časově navazovaly. Cílem města je, aby byla stavba Prštenské příčky dokončena souběžně s elektrifikací železniční trati,“ sdělil Novinkám Čížek.
Zlín věří, že Prštenskou příčku postaví včas
Přesný termín dokončení Prštenské příčky podle něj bude upřesněn po získání stavebního povolení a výběru zhotovitele. „Nicméně harmonogram počítá s tím, že realizace proběhne včas, aby neomezila projekt elektrifikace,“ je názoru Čížek.
Na otázku, zda přesto nemůže dojít k průtahům stavby Prštenské příčky a s tím souvisejícím pozastavením prací modernizace trati, náměstek primátora odpověděl: „Tuto variantu považujeme za nepravděpodobnou. S ohledem na složitost povolovacích procesů v České republice jsme již od počátku nastavili projekt tak, aby v případě potřeby mohla výstavba železniční infrastruktury pokračovat i nezávisle na městské investici. Věříme však, že díky vzájemné koordinaci se Správou železnic obě stavby proběhnou bez vzájemných kolizí a navážou na sebe jak po stránce časové, tak funkční.“
Po modernizaci úseku Otrokovice-Zlín začne také rekonstrukce úseku mezi Zlínem a Vizovicemi, která má zatím nepravomocné územní rozhodnutí a jejímž výsledkem bude elektrifikovaná jednokolejná trať.