Hlavní obsah

Začala stavba nové nádražní budovy v Kladně

2:58
2:58

Poslechněte si tento článek

Středočeský kraj

Do roka mají mít cestující v Kladně novou odbavovací halu na tamním vlakovém nádraží. Správa železnic nechala zdemolovat původní historickou stavbu a nyní ji nahrazuje moderní budovou. Dokončený už je podchod k sídlišti a nástupiště.

Foto: Správa železnic

Vizualizace nové nádražní budovy v Kladně

Článek

Stavební práce potrvají do podzimu příštího roku. „Počítáme s tím, že nové nádraží bude mnohem využívanější než dřív,“ předpokládá generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Upravili jsme původní plány, eskalátor z podchodu tak nakonec nepovede na přilehlé nástupiště, ale přímo do budovy. Cestující po něm vyjedou rovnou do prostoru s komerčními jednotkami,“ popisoval záměr Svoboda.

V prosklené budově by měli mít cestující přehledný prostor, v němž budou obchody, automaty na jídlo či nápoje, toalety a výdejní boxy. Výstavba nádražní budovy je jednou z posledních etap celkové modernizace trati do Kladna-Ostrovce, která začala v závěru roku 2022.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Přestavbou prochází celá trať v Kladně.

V celém úseku přibyla druhá kolej, stavbaři vybudovali nová nástupiště jak ve stanicích Kladno a Kladno - Ostrovec, tak i na zastávce Kladno - město. Poslední jmenovaná zastávka se navíc nově stala přestupním terminálem mezi vlaky a městskou hromadnou dopravou. Železničáři kvůli větší bezpečnosti nechali zrušit některá křížení trati se silnicí nebo chodníky. Hotový je už silniční podjezd v ulici Petra Bezruče, další se buduje ve Wolkerově ulici. Vzniká také podchod u Sletiště.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Původní nádražní budova v Kladně byla zdemolována.

Předpokládané náklady na celou stavbu dosahují téměř 4,7 miliardy korun, jen samotná nádražní budova by měla stát 150 milionů. Z dotací Evropské unie na modernizaci úseku získali železničáři přes 3,1 miliardy.

Probíhající stavba je součástí projektu železničního spojení Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných etap. Hotová je podle Správy železnic rekonstrukce Negrelliho viaduktu, naplno běží rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží. Od začátku srpna už jezdí vlaky po zmodernizovaném úseku mezi pražskými Bubny a novou zastávkou u Výstaviště.

Další plány

Ještě letos by Správa železnic měla zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. Tento nejdelší úsek z nově plánované trati z centra hlavního města až do Kladna má stavební povolení a mohl by se začít stavět za necelé dva měsíce. Na nové dvoukolejné trati by se mělo jezdit rychlostí až 140 kilometrů za hodinu.

V příštím roce pak začne hledání stavbařů pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích, pokračují také geologické průzkumy v trase budoucích tunelů mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Koleje ve Stromovce povedou po povrchu, na jejím konci zamíří pod zem a tunelem budou pokračovat až do nové zahloubené stanice Praha-Dejvice. Městská část Dejvice by měla brzy získat posudek vlivu stavby na životní prostředí.

Stavba úseku mezi pražským Veleslavínem a Letištěm Václava Havla přes terminál Dlouhá Míle má začít do tří let. Stavba části nové trati mezi holešovickým Výstavištěm a Dejvicemi by mohla začít v roce 2027. Z centra Prahy přímo až na Letiště Václava Havla by měli cestující jezdit zhruba od roku 2030.

Výběr článků

Načítám