Článek
Jak upozornil server Zdopravy.cz, Správa železnic získala stavební povolení pro patnáctikilometrový traťový úsek mezi pražskou Ruzyní a Kladnem. „Jedná se o nepravomocné povolení. Pokud půjde vše hladce, po získání pravomocného povolení záměru zahájíme stavbu na začátku října,“ sdělila Novinkám mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová a dodala, že dokončení trati je plánováno na přelom let 2029/30.
Nové železniční trasy mají propojit centrum hlavního města od Masarykova nádraží přes Ruzyni, Letiště Václava Havla a největší středočeské město Kladno.
Úspora času
Správci železnice slibují, že na některých částech trasy bude rychlost vlaků až oněch 145 kilometrů v hodině. Cílem jsou následující časy: Masarykovo nádraží – Letiště Václava Havla Praha za 25 minut, Dejvice – Letiště Václava Havla Praha za 16 minut, Masarykovo nádraží – Kladno za 30 minut.

Schéma jednotlivých úseků nového spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem.
Blížící se nejdelší etapa celého projektu železnice Praha - Letiště - Kladno vede z velké části v nové stopě. Zásadní navýšení kapacity spojení mezi Ruzyní a Kladnem přinese přidání druhé koleje v celé délce tohoto úseku. Z Ruzyně se počítá se dvěma větvemi, které se spojí v jeden okruh. Jedna větev z Ruzyně zamíří na zastávku Dlouhá míle a pak na letiště, odtud k Hostivicím a Jenči. Druhá, která nyní získala povolení, míří z Ruzyně přímo na Hostivice a dál na Kladno.
Nové zastávky
Podle informací zveřejněných Správou železnic projdou stanice Hostivice a Jeneč a zastávka Pavlov zásadní přestavbou, současné nádraží v Unhošti se zruší, místo něj se vybuduje nová zastávka Malé Přítočno na budoucí přeložce. „Obyvatelům této části Středočeského kraje zlepší dostupnost do Prahy zcela nové zastávky Hostivice-Jeneček a Pletený Újezd,“ míní železničáři. Dojíždění za prací by měla usnadnit i parkoviště, která plánuje stavět Středočeský kraj, a propojení s návaznými autobusovými linkami u jednotlivých stanic a zastávek.

Vizualizace stanice Dlouhá míle na železničním propojení Prahy Ruzyně s Letištěm Václava Havla
Správci tratí chtějí kvůli zvýšení bezpečnosti v dopravě nahradit stávající přejezdy na nejfrekventovanějších silnicích novými nadjezdy a podjezdy.
V Praze se chystají tunely
Pro výstavbu trati nyní vybírá Správa železnic zhotovitele. Stavba by měla být rozdělena na tři části. První by se měla dostat na řadu stanice Jeneč, následovat má úsek mezi Jenčí a Kladnem. Poslední se má stavět trať od Ruzyně do Jenče včetně kompletní přestavby nádraží Hostivice.
Kromě tohoto úseku spojujícího okraj Prahy s Kladnem se kvůli výstavbě železnice na letiště pracuje i v samotné Praze a třeba ve Střešovicích geologové prověřují podloží.
Úsek mezi budoucími podzemními stanicemi v Dejvicích a Veleslavíně pak povede dvěma raženými tunely. Aktuálně dělníci pracují v areálu Vojenské nemocnice, kde musí vyhloubit celkem čtyři vrty. Tento úsek by se měl stavět mezi lety 2027 až 2030. Ve stejné době vznikne také úplně nová dvoukolejná trať z Ruzyně přes Dlouhou míli k plánované podzemní stanici pod letištními terminály.