Článek
I přesto, že při testovacím provozu tohoto způsobu nástupu klesly tržby, což ukazuje na větší počet jízd načerno, doporučila novinku rada Středočeského kraje ke schválení. Definitivně budou o nástupu všemi dveřmi rozhodovat krajští zastupitelé na nadcházejícím červnovém jednání. Změna má platit v autobusech na 110 linkách mezi Prahou a regionem. „Týkat se bude i nočních spojů,“ podotkl mluvčí Středočeského kraje Michal Rapco.
Režim nástupu všemi dveřmi byl ve Středočeském kraji od letošního května testován v rámci pilotního projektu. Test prokázal zkrácení jízdních dob o minuty až desítky minut a zvýšení komfortu cestujících. Tento argument zatím dostává větší váhu než to, že došlo k mírnému poklesu tržeb u některých méně vytížených linek.
„Veřejná doprava musí být rychlá, spolehlivá a uživatelsky přívětivá. Nástup všemi dveřmi je jedním z kroků, jak toho dosáhnout. Cestujícím výrazně urychlí nástup, zkrátíme jízdní dobu a zlepšíme plynulost provozu,“ uvedl radní pro oblast dopravy Petr Borecký (STAN).
Řešením byl revizor
Zkušenost nebyla podle Boreckého všude stejná. Například na testované lince 519 mezi Voticemi a Sedlčany dokonce došlo k mírnému nárůstu tržeb. Naopak na lince 705 mezi Poděbrady, Kolínem a Čáslaví klesly tržby o 5 až 7 procent. „Tento pokles se podařilo po zavedení revizorských kontrol eliminovat,“ informoval Novinky Borecký.

Nástup do regionálních autobusů se má urychlit. Už nebude omezen jen na přední dveře. Ilustrační foto
I po zavedení změny do ostrého provozu se budou všechny dopady sledovat. „Pokud by výrazně stoupl počet jízd načerno, jsme připraveni změny přehodnotit. I z tohoto důvodu musí cestující počítat s daleko větším počtem kontrol ze strany revizorů,“ uvedl radní Borecký.
Úspora času
Nástup všemi dveřmi výrazně zkracuje čas potřebný pro setrvání autobusu na zastávce. Zatímco při nástupu předními dveřmi a kontrole či nákupu jízdenek u řidiče nabíraly autobusy zpoždění, tímto krokem by se mělo eliminovat,“ potvrdil Novinkám Borecký.
Nový režim bude platit na většině linek, které zajišťují spojení Prahy s nejbližším okolím. Výjimku tvoří mezikrajské linky a spoje expresního charakteru, kde zatím není možné zaručit dostatečnou kontrolu, která se ukazuje jako klíčová. Středočeský kraj proto navýší počet revizorů a bude pravidelně vyhodnocovat ekonomické dopady celého projektu.
Pokud by se ukázalo, že cestující možnost nástupu všemi dveřmi zneužívají k bezplatnému cestování a tržby kvůli tomu výrazně klesnou, bude možné celý projekt ukončit.
Zdražení jízdného
Středočeský organizátor dopravy PID a kraj se také dohodly na zvýšení tarifů v rámci pražské integrované dopravy. I tento krok ale musí nejprve schválit zastupitelé. Pokud návrh projde, pak se od počátku příštího roku zvýší základní jízdné o 30 procent, při nákupu elektronické jízdenky o 20 procent.