Hlavní obsah

Příměstské pražské linky zavádějí nový systém nastupování, má zamezit zpožděním

3:00
3:00

Poslechněte si tento článek

Střední Čechy

Snaha urychlit nástup cestujících do linkových autobusů vede ke změně, která má ale svoje úskalí. Na příměstských linkách ve středních Čechách se od srpna bude moci nastupovat všemi dveřmi, tedy bez přímé kontroly jízdenky.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Nástup do regionálních autobusů se má urychlit. Už nebude omezen jen na přední dveře. Ilustrační foto

Článek

I přesto, že při testovacím provozu tohoto způsobu nástupu klesly tržby, což ukazuje na větší počet jízd načerno, doporučila novinku rada Středočeského kraje ke schválení. Definitivně budou o nástupu všemi dveřmi rozhodovat krajští zastupitelé na nadcházejícím červnovém jednání. Změna má platit v autobusech na 110 linkách mezi Prahou a regionem. „Týkat se bude i nočních spojů,“ podotkl mluvčí Středočeského kraje Michal Rapco.

Režim nástupu všemi dveřmi byl ve Středočeském kraji od letošního května testován v rámci pilotního projektu. Test prokázal zkrácení jízdních dob o minuty až desítky minut a zvýšení komfortu cestujících. Tento argument zatím dostává větší váhu než to, že došlo k mírnému poklesu tržeb u některých méně vytížených linek.

„Veřejná doprava musí být rychlá, spolehlivá a uživatelsky přívětivá. Nástup všemi dveřmi je jedním z kroků, jak toho dosáhnout. Cestujícím výrazně urychlí nástup, zkrátíme jízdní dobu a zlepšíme plynulost provozu,“ uvedl radní pro oblast dopravy Petr Borecký (STAN).

Řešením byl revizor

Zkušenost nebyla podle Boreckého všude stejná. Například na testované lince 519 mezi Voticemi a Sedlčany dokonce došlo k mírnému nárůstu tržeb. Naopak na lince 705 mezi Poděbrady, Kolínem a Čáslaví klesly tržby o 5 až 7 procent. „Tento pokles se podařilo po zavedení revizorských kontrol eliminovat,“ informoval Novinky Borecký.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Nástup do regionálních autobusů se má urychlit. Už nebude omezen jen na přední dveře. Ilustrační foto

I po zavedení změny do ostrého provozu se budou všechny dopady sledovat. „Pokud by výrazně stoupl počet jízd načerno, jsme připraveni změny přehodnotit. I z tohoto důvodu musí cestující počítat s daleko větším počtem kontrol ze strany revizorů,“ uvedl radní Borecký.

Úspora času

Nástup všemi dveřmi výrazně zkracuje čas potřebný pro setrvání autobusu na zastávce. Zatímco při nástupu předními dveřmi a kontrole či nákupu jízdenek u řidiče nabíraly autobusy zpoždění, tímto krokem by se mělo eliminovat,“ potvrdil Novinkám Borecký.

Nový režim bude platit na většině linek, které zajišťují spojení Prahy s nejbližším okolím. Výjimku tvoří mezikrajské linky a spoje expresního charakteru, kde zatím není možné zaručit dostatečnou kontrolu, která se ukazuje jako klíčová. Středočeský kraj proto navýší počet revizorů a bude pravidelně vyhodnocovat ekonomické dopady celého projektu.

Pokud by se ukázalo, že cestující možnost nástupu všemi dveřmi zneužívají k bezplatnému cestování a tržby kvůli tomu výrazně klesnou, bude možné celý projekt ukončit.

Zdražení jízdného

Středočeský organizátor dopravy PID a kraj se také dohodly na zvýšení tarifů v rámci pražské integrované dopravy. I tento krok ale musí nejprve schválit zastupitelé. Pokud návrh projde, pak se od počátku příštího roku zvýší základní jízdné o 30 procent, při nákupu elektronické jízdenky o 20 procent.

Výběr článků

Načítám