Hlavní obsah

Jízdné v hromadné dopravě po středních Čechách a Praze má zdražit skoro o třetinu

1:53
1:53

Poslechněte si tento článek

Střední Čechy

Cestujícím se prodraží dojíždění do škol, do práce nebo na výlety ve vlacích a autobusech. Středočeský kraj chystá navýšení jízdného. Běžné papírové jízdenky mají podražit o 30 procent, elektronické jízdné o 20 procent.

Foto: PID, Novinky

Cestování v rámci Pražské integrované dopravy má od roku 2026 podražit.

Článek

Navýšení cen už schválila krajská rada, nyní musí rozhodnutí posvětit ještě zastupitelé. Ti o zdražení jízdného budou jednat na počátku června. Vyšší ceny pak mají být zavedeny od 1. ledna 2026. Zvýhodnění u elektronických jízdenek kupovaných přes mobilní aplikace, má motivovat cestující k většímu využívání digitálního odbavení. Zrychlí se tím odbavování u řidičů.

Například jedna z nejběžnějších jízdenek, půlhodinová pro tři tarifní pásma, což je typický příklad pro cesty mezi Prahou a přilehlými částmi Středočeského kraje, v papírové podobě zdraží z 30 na 39 korun, v aplikaci PID Lítačka bude tato jízdenka stát 36 korun.

Návrh na zvýšení základního jízdného v Praze a středních Čechách
pásmo / doba jízdystávající cenanová cena papírové jízdenkynová cena elektronické jízdenky
Praha / 30 min.303936
Praha / 60 min.405046
region 2 pás./15 min.202624
3p / 30 min.303936
4p / 60 min.405248
5p / 90 min.506560
6p / 120 min.607872
7p / 180 min.709184
Zdroj – PID, uveden návrh pro změny v nejvíce užívaných pásmech kolem Prahy, zdražení se dotkne všech pásem.

Nárůst ceny se týká i předplatných časových kupónů. Ty v papírové podobě zdraží o 25 procent, elektronické o 20 procent.

Vedení kraj odůvodnilo zdražení jízdného rostoucími náklady na zajištění dopravy. Výdaje Středočeského kraje na dopravní obslužnost dosáhnou v příštím roce 5,2 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o více než 13 procent. Podle radního pro dopravu Petra Boreckého (STAN) navíc tržby pokrývají stále menší část nákladů.

Foto: PID, Novinky

Návrh pro zvýšení ceny papírových a elektronických časových kupónů PID

„Bez odpovídající úpravy tarifu by systém z dlouhodobého hlediska nebyl udržitelný,“ uvedl Borecký, podle něhož v posledních čtyřech letech vzrostly náklady na zajištění dopravní obslužnosti téměř o třetinu. „Současný tarif už tuto realitu neodráží. Pokud chceme nadále obnovovat vozidla, zavádět bezemisní technologie a rozvíjet infrastrukturu, musíme přistoupit k úpravě jízdného,“ vysvětlil Petr Borecký.

Zdražení jízdného by mělo přinést kolem 375 milionů korun ročně.

Výběr článků

Načítám