Článek
Navýšení cen už schválila krajská rada, nyní musí rozhodnutí posvětit ještě zastupitelé. Ti o zdražení jízdného budou jednat na počátku června. Vyšší ceny pak mají být zavedeny od 1. ledna 2026. Zvýhodnění u elektronických jízdenek kupovaných přes mobilní aplikace, má motivovat cestující k většímu využívání digitálního odbavení. Zrychlí se tím odbavování u řidičů.
Například jedna z nejběžnějších jízdenek, půlhodinová pro tři tarifní pásma, což je typický příklad pro cesty mezi Prahou a přilehlými částmi Středočeského kraje, v papírové podobě zdraží z 30 na 39 korun, v aplikaci PID Lítačka bude tato jízdenka stát 36 korun.
Návrh na zvýšení základního jízdného v Praze a středních Čechách | |||
---|---|---|---|
pásmo / doba jízdy | stávající cena | nová cena papírové jízdenky | nová cena elektronické jízdenky |
Praha / 30 min. | 30 | 39 | 36 |
Praha / 60 min. | 40 | 50 | 46 |
region 2 pás./15 min. | 20 | 26 | 24 |
3p / 30 min. | 30 | 39 | 36 |
4p / 60 min. | 40 | 52 | 48 |
5p / 90 min. | 50 | 65 | 60 |
6p / 120 min. | 60 | 78 | 72 |
7p / 180 min. | 70 | 91 | 84 |
Zdroj – PID, uveden návrh pro změny v nejvíce užívaných pásmech kolem Prahy, zdražení se dotkne všech pásem. |
Nárůst ceny se týká i předplatných časových kupónů. Ty v papírové podobě zdraží o 25 procent, elektronické o 20 procent.
Vedení kraj odůvodnilo zdražení jízdného rostoucími náklady na zajištění dopravy. Výdaje Středočeského kraje na dopravní obslužnost dosáhnou v příštím roce 5,2 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o více než 13 procent. Podle radního pro dopravu Petra Boreckého (STAN) navíc tržby pokrývají stále menší část nákladů.

Návrh pro zvýšení ceny papírových a elektronických časových kupónů PID
„Bez odpovídající úpravy tarifu by systém z dlouhodobého hlediska nebyl udržitelný,“ uvedl Borecký, podle něhož v posledních čtyřech letech vzrostly náklady na zajištění dopravní obslužnosti téměř o třetinu. „Současný tarif už tuto realitu neodráží. Pokud chceme nadále obnovovat vozidla, zavádět bezemisní technologie a rozvíjet infrastrukturu, musíme přistoupit k úpravě jízdného,“ vysvětlil Petr Borecký.
Zdražení jízdného by mělo přinést kolem 375 milionů korun ročně.