Hlavní obsah

Platy ve školách jsou pro kraj neznámou, nový rozpočet má větší výdaje

Středočeský kraj

Stejně jako města i menší obce nemají jistotu, jak budou v příštím roce financovat platy nepedagogických pracovníků ve svých školách, s velkou neznámou musí pracovat také Středočeský kraj. Ten zřizuje střední školy. Při schvalování krajského rozpočtu na příští rok vedení kraje připustilo, že zatím nejsou zajištěné všechny peníze na platy.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Středočeský kraj řeší financování nepedagogických pracovníků středočeských škol. Ilustrační foto

Článek

Středočeští zastupitelé na začátku týdne schválili rozpočet na rok 2026. Počítá s příjmy ve výši 50,41 miliardy korun, výdaje jsou napočítané na 52,42 miliardy korun. Schodek se bude hradit z úspor a dříve sjednaných úvěrů.

Jeden z největších dílů výdajů směřuje do školství. „Výdaje na školství jsme museli navýšit, protože se sem propisují náklady na nepedagogické pracovníky,“ uvedl náměstek hejtmanky pro oblast financí Michael Kašpar (STAN).

Otázkou zůstává, kde kraj vezme peníze na to, aby pokryl všechny výdaje na platy, které jsou vyčíslené na 1,2 miliardy korun. Od státu totiž nemá zaručenou celou potřebnou sumu. Rozdíl mezi příjmy od státu a výdaji je 150 milionů korun. Proto kraj musí mít rezervu, aby mohl případně výpadek doplatit a pracovníci škol nezůstali bez mzdy.

Polykačem peněz je doprava

Ještě větší část rozpočtu než školství spolyká doprava, a to jak na údržbu silnic druhých a třetích tříd, kde je vyčleněno 2,9 miliardy korun, tak na zajištění veřejné dopravy. Zajištění linkových autobusů vyjde kraj v příštím roce na 2,34 miliardy a zajištění vlaků na 3,96 miliardy korun. Tyto rekordní výdaje jsou příčinou, proč vedení kraje přistoupilo ke zdražení jízdného od následujícího roku.

Přímo nakupované papírové jízdenky vyjdou dráž o 30 procent, elektronické jízdné se zdraží o 20 procent. To kritizuje opozice. „Je potřeba mít dopravu jako prioritu. Zdražení povede k úbytku cestujících, takže stejně tržby neporostou podle představ, navíc se cestující přesunou do aut, porostou náklady na silnice, zvětší se kolony,“ mínil zastupitel Stačilo Zdeněk Štefek.

Aby se nemuselo zdražovat jízdné ani omezovat spoje, znamenalo by to najít další peníze a současně neubírat například školám či nemocnicím. Štefek navrhoval zastavit dotace pro politické neziskové organizace nebo snížit počty uvolněných zastupitelů nebo změnu rozpočtového určení daní, čili přerozdělení peněz od státu směrem ke krajům.

První dva návrhy nepřinesou potřebné miliardy, třetí návrh závisí na Poslanecké sněmovně. Té předchozí se změna nepodařila prosadit, šanci teď budou mít noví poslanci. Pravidla pro rozdělení daní krajům jsou nastavena od roku 2000, kdy kraje vznikly, od té doby se však počet obyvatel středních Čech navýšil skoro o třetinu, ale stát to nezohlednil.

Na poslance, kteří jsou současně středočeskými zastupiteli, apeloval i radní pro dopravu Petr Borecký (STAN). Podle něj by kromě navýšení příjmů kraje v rámci rozpočtového určení daní pomohla i úprava zdanění zaměstnavatelů. „Měli bychom umožnit, aby si zaměstnavatelé mohli odečíst z daní pořízení kuponů na veřejnou dopravu pro své zaměstnance,“ zmínil další možnost podpory veřejné dopravy Borecký.

Stejně jako v předchozích letech kraj vyčleňuje miliardu korun na opravy škod po zimním období a pokračuje v obnově vozového parku a v modernizaci regionální železniční infrastruktury. Na zdravotnictví a provoz nemocnic kraj vyčlenil 980 milionů, na sociální služby, tedy například na provoz domovů seniorů a podobné služby, jsou schválené výdaje přes 600 milionů korun.

Výběr článků

Načítám