Článek
Návrh, který původně zdražení i v pražské MHD nezahrnoval, prosadil radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS). Radní rovněž schválili návrh na zdražení cest mezi Prahou a jejím okolím. Cena jednorázových jízdenek se pro dojíždějící zvedne až o třicet procent, u časových o čtvrtinu.
„Mění se pouze jednorázové jízdenky, které z větší části používají turisté,“ uvedl Kovářík. Devadesátiminutová jízdenka zdraží ze 40 na 50 korun. Výhodněji pak půjde koupit v aplikaci Lítačka, kde vyjde na 46 korun. Dlouhodobější jízdenky nezdraží.
Piráti byli proti
Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že jeho strana hlasovala proti zdražení jednorázových jízdenek MHD v Praze nad jejich náklady. „Prosadilo je SPOLU a STAN. Ti porovnávají cenu jízdného se zahraničními příklady – třeba s Německem. O německé ceně jízdenek v MHD se můžeme bavit, až tady budeme mít německé platy,“ uvedl.
Předseda pirátského zastupitelského klubu a radní Daniel Mazur na tiskové konferenci po jednání rady podotkl, že není správná doba na zdražování.
Pražský zastupitel Ondřej Prokop (ANO) v otázce jednorázových jízdenek nechápe, proč Zdeněk Hřib tak tvrdohlavě bojuje za levné jízdenky, které využívají především turisté.
„Zdražení těchto lístků by Pražany téměř nezasáhlo, a město by přitom získalo prostředky na úklid stanic nebo posílení přetížených linek. Navíc zdražení jednorázových lístků bude motivovat více Pražanů ke koupi výhodnější roční předplacené Lítačky,“ tvrdí.
Cena ročních a měsíčních kuponů pro Pražany zůstává beze změny. Současné zdražení jízdenek by tak mohlo některé lidi vést k tomu, aby si je pořídili. „Logicky to dává smysl. Kupóny budou oproti jednorázovým jízdenkám ještě výhodnější. Nižší ceny jednorázových jízdenek přes aplikaci PID Lítačka by také měly podpořit jejich nákup elektronickou formou,“ uvedl Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která v metropoli organizuje hromadnou dopravu.
Šéf Prahy Sobě Adam Scheinherr uvedl, že navýšení ceny pražského jízdního je nedostatečné a město by mělo zdražit i dlouhodobé časové jízdenky. „Myslet si, že malé zdražení jednorázových jízdenek problém vyřeší, je jako zalepit otevřenou zlomeninu náplastí,“ uvedl s tím, že současná cena 3650 korun za roční kupon je dlouhodobě neudržitelná.
Dnešní předplatné kupony MHD jsou podle něj levnější, než byly před 25 lety. „Udržovat tuto cenu bez ohledu na inflaci je nezodpovědné, protože chybějící peníze se pak projeví jinde. Dříve či později se to městu vrátí jako bumerang a doplatí na to buď rozpočet, nebo kvalita dopravy. Finanční perpetuum mobile neexistuje,“ dodal.
Ještě před začátkem letních prázdnin bylo jasné, že od ledna příštího roku si připlatí za jízdy ve vlacích a autobusech cestující ve středních Čechách. Jednotlivé papírové jízdenky se prodraží o třicet procent, elektronické jízdenky o dvacet procent. Časové kupony – měsíční, čtvrtletní či roční – o 25 nebo 20 procent. Změnu ceny jízdenek v červnu odsouhlasilo krajské zastupitelstvo.
Zvýšení cen prosadila – podobně jako nyní v Praze – krajská koalice STAN, ODS, TOP 09 a KDU-ČSL. „Je nám jasné, že za tohle potlesk nezískáme, ale když někdo nesouhlasí, měl by říct, kde škrtat, jestli ve zdravotnictví, školství, nebo dát méně třeba do oprav silnic,“ uvedl tehdy ke zdražení jízdného náměstek hejtmanky Jan Skopeček (ODS).