Hlavní obsah

Dohady o jízdném ve Středočeském kraji skončily zdražením pro cestující

3:10
3:10

Poslechněte si tento článek

Střední Čechy

Odklepnuto, od ledna příštího roku si cestující ve středních Čechách připlatí za jízdy ve vlacích a autobusech. Jednotlivé papírové jízdenky se prodraží o 30 procent, elektronické jízdenky o 20 procent. Časové kupony – měsíční, čtvrtletní či roční – o 25 nebo 20 procent. Změnu ceny jízdenek v pondělí odsouhlasilo krajské zastupitelstvo.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Od příštího roku si cestující ve středočeských vlacích a autobusech připlatí na jízdném. Ilustrační foto

Článek

„Pokud bychom nezdražili, znamenalo by to buď omezení dopravní obslužnosti, nebo růst výdajů kraje na veřejnou dopravu,“ mínil Petr Borecký (STAN) a zmínil nutnost nákupů nových nízkoemisních autobusů a vlaků, aby nejezdily dieselové lokomotivy a padesátileté vagony. Letos má kraj zaplatit za obslužnost 5,2 miliardy korun, což je o 13 procent víc než vloni. Znamená to, že zhruba třetinu všech výdajů kraje spolyká právě doprava.

Zvýšení cen prosadila krajská koalice STAN, ODS, TOP 09 a KDU-ČSL. „Je nám jasné, že za tohle potlesk nezískáme, ale když někdo nesouhlasí, měl by říct, kde škrtat, jestli ve zdravotnictví, školství, nebo dát méně třeba do oprav silnic,“ přikláněl se ke zdražení jízdného náměstek hejtmanky Jan Skopeček (ODS).

Foto: PID

Návrh pro zvýšení ceny papírových a elektronických časových kupónů PID

Naopak opozice byla proti zdražení, zastupitelé ANO dokonce předložili protinávrh na zavedení další slevy pro studenty a seniory. Ti mají nyní státem zaručenou slevu ve výši poloviny jízdného, ANO požaduje dalších 25 procent.

„Zdražení jízdného nepodporujeme, protože to lidi odvede od ekologické dopravy. Naopak chceme zavést slevy, abychom lidi dostali do hromadných prostředků,“ argumentoval zastupitel Tomáš Helebrant (ANO). Podle Jiřího Boušky (ANO) má být sleva zavedena jen pro skupiny lidí, kteří to potřebují.

Obdobná sleva už v minulosti platila. Kraj to například v roce 2019 podle zastupitele Františka Petrtýla (ANO) vyšlo v té době na 30 milionů korun. „Když kraj platil slevy na jízdném, trpělo tím hlavně školství, nebylo třeba na opravy budov škol,“ namítal radní pro školství Milan Vácha (STAN).

Vyšší pokuty

S novou cenou jízdenek podle Boreckého přichází výhodnější skupinové jízdné, což bude znamenat slevu pro rodiny s dětmi. Současně se zvedají pokuty za jízdy načerno. „Pokuty se navýší z 1 tisíce na 2500 korun,“ uvedl Borecký.

Opozice argumentovala, že zdražení vyžene cestující z vlaků a autobusů do aut. „Bude to znamenat úbytek cestujících a větší zácpy na silnicích, zhoršení dopravy a životního prostředí,“ uvedl Zdeněk Štefek (KSČM).

Foto: PID

Tabulka s navrženou a schválenou změnou jednotlivého jízdného v pásmech regionu

Podle Boreckého už dřívější zdražení ukázala, že by to tak být nemělo. „Po zdražení v roce 2021 se skutečně počet cestujících snížil o 3,5 procenta, ale jen na tři měsíce, pak se zase cestující vrátili a bylo jich ještě víc. Cena jízdného by neměla být argument pro rozhodnutí jet veřejnou dopravou, to ani nechceme. Hromadná doprava by neměla být označována za socku, takže argumentem musí být čas dojezdu, úroveň, frekvence a kvalita, to všechno je třeba zajistit,“ hájil zdražení Borecký.

Hádky o zdražení jízdného se chvílemi zvrtávaly do debaty o tom, kteří poslanci blokují změnu rozpočtového určení daní. Kvůli tomu střední Čechy prodělávají a v rozpočtu pak peníze chybí a je nutné přistoupit ke krokům, jako je zdražení jízdného v nejlidnatějším regionu republiky.

Výběr článků

Načítám