Článek
V září odhalili revizoři na linkách přes pět procent pasažérů bez jízdenky, což je výrazně méně, než se podle krajského radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) čekalo.
„Dopad je poměrně razantní a pozitivní, zkrácení dojezdových dob v některých exponovaných místech je mezi třemi a pěti minutami a na některých linkách, třeba v oblasti Roztok, až kolem deseti minut. Z velké části to eliminovalo zpoždění autobusů ve špičkách,“ uvedl Borecký.
Obavy z nárůstu počtu cestujících bez jízdenek a výraznějšího poklesu tržeb se tak zatím podle Boreckého zatím nenaplnily. „Černých pasažérů bylo 5,3 procenta, což je výrazně pod odhady, a výrazně pod odhady jsou i teoretické ztráty na tržbách. Rezerva v systému byla nastavena až na 15 procent, což by samozřejmě ekonomicky únosné nebylo, ale odhadované ztráty jsou nyní do čtyř procent,“ vypočítával radní Borecký. Dodal, že tržby za září v absolutních číslech meziročně vzrostly o 1,2 procenta.
Revizoři v září na všech linkách zkontrolovali téměř 16,5 tisíce cestujících a zachytili celkem 876 lidí bez jízdenky. „Černí pasažéři v systému vždy byli, ale protože nebyl rozvinutý systém revizorů, tak jsme je nezachytili,“ mínil Borecký.
Přibývá revizorů
Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK), která s Pražskou integrovanou dopravou organizuje veškeré veřejné vlakové a autobusové spoje v regionu, kvůli novince nabrala desítky revizorů a zvýšila pokuty za jízdu bez jízdenky.
Nástup všemi dveřmi je od 1. srpna možný na 118 příměstských a regionálních linkách Pražské integrované dopravy. Týká se hlavně spojů z Prahy do okolních obcí, které mají více zastávek v hlavním městě. Do srpna mohli cestující nastupovat jen předními dveřmi.
„Náš cíl je postupně otevřít všechny linky v kraji, ale nejdřív musíme být schopni je všechny kontrolovat,“ upozornil radní Borecký. Případné rozšiřování režimu podle něj nebude dřív než příští rok o prázdninách.
V náboru revizorů podle něj Integrovaná doprava Středočeského kraje dál pokračuje, více by se měli zaměřit i na vlaky. Zásadní pro vyhodnocení nového systému s nástupem všemi dveřmi budou podle Boreckého data za období od října do prosince, kdy si cestující budou obnovovat kupony. Pokud by se trend udržel, teoretické ztráty z černých pasažérů by podle radního byly do 50 milionů korun ročně, což je výrazně pod limitem, který byl nastavovaný na 250 až 300 milionů.


