Článek
„Smyslem valorizace pokut je zachovat alespoň stejný poměr mezi cenou jízdenky a výší pokuty, aby byla stále dostatečnou motivací jízdné platit,“ uvedl včera pro Novinky Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid organizující v metropoli hromadnou dopravu.
Pražští radní totiž odsouhlasili i zvýšení ceny jednorázových jízdenek od ledna příštího roku, u půlhodinových ze současných 30 na 39 korun, v případě nákupu přes aplikaci Lítačka na 36 korun. Devadesátiminutová jízdenka zdraží ze 40 na 50 korun, při nákupu přes aplikaci Lítačka na 46 korun.
„Pokuta v Praze přesto bude i po zvednutí její výše stále nižší než ve Středočeském kraji,“ upozornil Drápal. Zastupitelstvo Středočeského kraje totiž odsouhlasilo už v červnu spolu se zvýšením jízdného také zvednutí pokut za jízdu načerno z tisícovky rovnou na dva a půl tisíce korun.
V Praze je dnes sice základní výše pokuty stanovena na 1500 korun, pokud ale cestující zaplatí na místě nebo do patnácti dnů, pokuta se snižuje na tisícovku. A pokud si navíc do pěti pracovních dnů pořídí roční kupon PID, může zaplatit jen 800 korun.
Mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman potvrdil, že součástí návrhu, kterým se aktuálně zabývali pražští radní, byla také revize cen pokut za jízdu na černo, nebo za porušení přepravních podmínek. „Cenová hladina pokut se neměnila třináct let. Materiál reaguje třeba na novinku v zavedení nástupu dveřmi v příměstských autobusových linkách nebo na navýšení cenové hladiny jednotlivých pokut ve Středočeském kraji,“ uvedl.
Popsal, že od září černí pasažéři zaplatí na místě 1200 korun (dosud 1000 korun), do patnácti dnů 1500 korun (dosud 1000 korun) a v ostatních případech 2000 korun (aktuálně 1500 korun). Poplatek za zpětné doložení zapomenutého předplatného kuponu zůstává ve výši 50 korun.
Výše sankce se v Praze za posledních pětatřicet let výrazně proměnila. V 90. letech minulého století šlo o částku 200 korun. V tehdejším kontextu to ale nebyla zanedbatelná suma – průměrná měsíční mzda v roce 1990 činila necelých tři a půl tisíce korun, a i když po pěti letech vystoupala zhruba na osm tisíc korun, stále pokuta za jízdu načerno představovala nezanedbatelnou položku z výdělku.
V roce 2000 pak pokuta pro černé pasažéry skokově vzrostla na 800 korun. Vyšší pokuty za jízdu bez platné jízdenky v městské hromadné dopravě pak začali revizoři pražského dopravního podniku vybírat o dalších pět let později, od 1. srpna 2005. Základní pokuta se tehdy zvýšila na 950 korun.
V roce 2011 částka vzrostla na tisícikorunu, v roce 2014 na současných patnáct set, pokud černý pasažér nezaplatil na místě. Od letošního září to pak mohou být až dva tisíce korun.