Článek
„Dojde k rekonstrukci kolejiště, bude postavené zcela nové nástupiště a ta stávající se zmodernizují. Všechna budou bezbariérově přístupná. Prodlouží se i stávající podchod na druhou stranu nádraží, kde se předpokládá výstavba parkoviště,“ popisovala změny mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Obnovovat se mají také interiéry výpravní budovy. Zvýšení komfortu pro cestující však není jediným cílem rozsáhlé rekonstrukce. „Stavba zároveň umožní zavedení zvýšeného počtu vlaků v dálkové i v regionální dopravě,“ potvrdila Friebová.
V současné době se zpracovává dokumentace pro stavební povolení. „Zahájení stavby předpokládáme v roce 2028, ukončení prací pak do konce roku 2030. Celkové náklady stavby jsou v tuto chvíli odhadnuty na přibližně 4 miliardy korun a budou se, stejně jako přesné datum realizace, upřesňovat s postupem přípravy projektu,“ doplnila mluvčí Správy železnic.
Samotná stavba by posléze neměla omezit dopravu. „V určité fázi stavby se bude využívat přístupová lávka na nástupiště, o omezeních budou cestující včas informováni,“ dodala Friebová.
Na projektu se bude podílet i město, které u nádraží chystá výstavbu chodníku a parkoviště. Radní nedávno souhlasili se zpracováním projektové dokumentace k úpravám prostoru kolem nádraží. „Budeme muset obě stavby velmi úzce koordinovat, aby to navazovalo, aby nám to fungovalo, a nemůžeme si vzájemně překážet,“ upozornil podle ČTK starosta Kutné Hory Lukáš Seifert (ODS).
Nové parkoviště podle něj nabídne několik stovek míst. Za parkování by se měla platit přiměřená částka, která bude cestující motivovat k využívání parkoviště. Na kolik výstavba vyjde, bude jasné až po zpracování dokumentace. Tam, kde bude Správa železnic prodlužovat podchod ve směru na Malín, bude muset město vybudovat přístupový chodník, který na podchod naváže.
Stanice Kutná Hora hlavní nádraží je součástí nákladního železničního koridoru Kolín - Havlíčkův Brod - Brno. Plánované prodloužení staničních kolejí umožní provoz vlaků o délce až 740 metrů. Díky rekonstrukci kolejí i zabezpečovacího zařízení bude možné nasazení evropského zabezpečovacího systému ETCS, kterým lze na dálku zastavit jedoucí vlak. Oprava také umožní zvýšení rychlosti ve stanici.
Správa železnic postupně rekonstruuje zastaralá nádraží. Ve Středočeském kraji aktuálně probíhá přestavba nádraží v Kladně nebo v Mladé Boleslavi. Obě tamní původní historické nádražní budovy byly zdemolované a staví se nové moderní. V případě Kladna se jedná o modernizaci trati v úseku mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec včetně rekonstrukce kolejiště i výpravní budovy. Nově elektrifikovaným úsekem povedou dvě koleje. U nádraží se navíc staví přestupní terminál mezi silniční a železniční dopravou. Hotovo má být v roce 2028.
V Mladé Boleslavi v místech původní budovy vzniká nová nižší stavba. I tady se počítá s parkovištěm a přestupním místem na autobusy. S uvedením do provozu se počítá už v příštím roce 2026.

Vizualizace budoucí podoby mladoboleslavského nádraží



