Článek
Ve hře je zdražení půlhodinové jízdenky pro pražskou MHD z 30 na 36 nebo 39 korun, vyšší cena je pro papírovou, nižší pro elektronickou jízdenku. Devadesátiminutová má ze 40 korun podražit na 46 za elektronickou nebo 50 korun za papírovou.
„Takto je to předjednané a definitivně o tom musí rozhodnout rada hlavního města,“ potvrdil středočeský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN). Pražská doprava je totiž propojená se středočeskou, a i pro region mají platit od nového roku nové, vyšší ceny. I v kraji musí návrh posvětit zastupitelé.
Výhodné elektronické jízdenky
Navržené zdražení jízdného v autobusech a vlacích mezi Prahou a Středočeským krajem však nepřinese větší přehlednost při nákupech jízdenek. Kdo jezdí pravidelně a má koupenou časovou elektronickou jízdenku, o mnoho se nestará. Jen si při pořízení kuponu připlatí 20 nebo 25 procent současné ceny.
Například nejlevnější měsíční kupon pro jedno pásmo nyní stojí 395 korun, od nového roku, pokud návrh projde středočeským krajským zastupitelstvem, bude stát v papírové podobě 494 korun a v elektronické 474 korun. Naopak nejdražší měsíční pro 13 pásem nyní vyjde na 2335 korun, od příštího roku by to bylo 2919 korun, respektive 2802 korun pro elektronický kupon.
Obdobné je to u čtvrtletních, desetiměsíčních a ročních kuponů, ceny se zvednou o čtvrtinu u papírové podoby, o pětinu u elektronické podoby časových kuponů. Úplně nejdražší kupon, který lze pro cesty po regionu pořídit, je roční pro všech 13 pásem. Ten nyní stojí 22 195 korun. Od příštího roku by měl stát papírový 27 744 korun a elektronický 26 634 korun.
Různé ceny v jednom vlaku
O něco složitější a současně méně výhodné je to při nákupu jednotlivé jízdenky. „Nejsnazší cesta je koupit si jízdenku v aplikaci pražské integrované dopravy Lítačka,“ nabádal náměstek ředitele organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje Andrej Hofman. Pro cestující jezdící nepravidelně je totiž pořízení jízdenky dost nepřehledné. Například cesta z mladoboleslavského hlavního nádraží na nádraží Praha-Vysočany může vyjít na cenu od 85 do 129 korun. Vše jsou přitom přímé vlaky bez přestupů.
Rychlík dopravce Arriva vyjde na 85 korun, vlak Českých drah na 129 korun. Systém Pražské integrované dopravy uvádí cenu 90 korun.

Jinou cenu nabízí na úplně stejný vlak – Pražská integrovaná doprava
Za tuto cenu nemusí cestující hlídat, jaký dopravce provozuje vlak, kterým jede. Při nákupu jízdenky v pokladně na nádraží si ale musí říct, že chce pásmovou jízdenku, v tomto případě na 7 pásem. „Dopravci jsou zatím motivováni prodávat své vlastní jízdenky, aby tržby šly přímo k nim. Tento chaos zmizí až v roce 2029 s novými smlouvami. Pak by všichni dopravci měli nabízet tarif PID,“ řekl Novinkám Andrej Hofman.
Příčinou plánovaného zdražení jízdného je podle Boreckého růst nákladů na zajištění dopravní obslužnosti. Tržby z jízdného pokryjí sotva třicet procent nákladů. Zbytek doplácejí obce a kraj. Ročně to dělá zhruba 10 miliard korun. „Meziročně náklady vzrostly o 13 procent,“ dodal radní Borecký. „Bez zdražení bychom nebyli schopni udržet stávající rozsah ani nakupovat nové bezemisní autobusy nebo vlaky,“ dodával.
Odlivu cestujících kvůli zdražení se dopravci neobávají. Podle dřívějších zkušeností velmi mírně ubydou pasažéři na pár týdnů, ale když zjistí, že v Praze nemají kde zaparkovat a cena jízdy autem je pro jednotlivce dražší, zase se vracejí do vlaků a autobusů.