Hlavní obsah

Autobusy i cestující jsou v Mladé Boleslavi on-line pod kontrolou, hlídá se tak zpoždění i vandalové

3:10
3:10

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Středočeský kraj

Pod nepřetržitým dohledem jsou autobusy, jejich řidiči i cestující v Mladé Boleslavi. Městský dopravní podnik pořídil technologie, díky nimž má dokonalý přehled. Stížnosti na zpoždění nebo přeplněný autobus lze tak velmi snadno ověřit.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Dispečer mladoboleslavského dopravního podniku sleduje on-line nástup lidí do autobusů i pohyb vozů po městě.

Článek

Operátor přesně vidí, kde se pohybuje autobus dané linky, jestli vyjel ze zastávky přesně podle jízdního řádu, nebo naopak o pár minut dřív a řidič tak ujel dobíhajícím cestujícím. „Máme přesnou kontrolu, zda autobus projel zastávkami na dané lince a byl tam, kde měl být. Když přijde stížnost, snadno ověříme, zda je oprávněná,“ potvrzoval vedoucí projektu na zavedení těchto technologií v dopravním podniku Jakub Kašík. Podle dosavadních zkušeností se ukazuje, že více než devadesát procent stížností není oprávněných.

Sledování cestujících

V nově pořízených vozech jsou zakomponované kamery, které dokážou sledovat nejen dění ve vozech a snadno odhalí třeba vandaly ničící vybavení, ale hlídají i vnější prostor či zaberou mrtvé úhly, aby měl řidič lepší výhled. Záběry z kamer se ukládají několik dní, během nichž si může záznam vyžádat například policie jako důkazní materiál, pak se smažou.

Nový odbavovací systém přesně zaznamenává všechny cestující, takže má dopravní podnik data o vytíženosti jednotlivých linek a spojů. „Pokud budou mít místní obyvatelé požadavek na zavedení dalších spojů, tak díky této statistice uvidíme, zda je to relevantní požadavek, zda je linka skutečně vytížená a je potřeba spoje navýšit,“ uvedl další z výhod primátor Mladé Boleslavi Jiří Bouška (za ANO).

Doženou zpoždění

Sledování pohybu autobusů má kromě kontroly dodržování jízdních řádů ještě další výhodu. Ve městě je nově nainstalovaný telematický systém pro ovládání semaforů. Pokud má autobus zpoždění, dispečerovi se na monitorech a mapách pro informaci rozsvítí červeně. Bez zásahu dispečera nebo řidiče se při zpoždění delším než tři minuty sám automaticky upraví režim na semaforech, aby daná zpožděná linka měla na své trase zelenou a zpoždění se mohlo zkrátit.

Pokud systém vidí zpožděný autobus blížící se na křižovatku, kde už se schyluje k rozsvícení oranžové a červené, dokáže prodloužit interval pro zelenou, aby autobus ještě stihl projet.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Autobusy MHD v Mladé Boleslavi jezdí na plyn ze zbytků jídel. Ekologický provoz generuje úspory i další dotace.

To funguje bez zásahu člověka. „Jediný, kdo může do světel na semaforech zasáhnout, jsou záchranáři či hasiči a policie, kteří mají vždy vyšší prioritu než autobusové linky,“ upozornil ředitel dopravního podniku Marek Džuvarovský.

Mnohá data o pohybu autobusů, která vidí dispečeři, se promítají i do veřejně přístupné aplikace, kde mají cestující své cestovní doklady, například virtuální kartu. V aplikaci cestující vidí, zda už se jeho spoj blíží, nebo jestli už z jeho zastávky ujel a kdy pojede další. Obdobně jako na jiných cestovních aplikacích tady lze vyhledávat spojení, jízdní řády, odjezdy z daných zastávek a další informace potřebné k cestování.

Jezdí na zbytky

Na pořízení telematického systému za 23 milionů korun získalo město evropskou dotaci. Další vysoké dotace získává i na pořizování nových vozů díky tomu, že jezdí na plyn získávaný ve zdejší bioplynové stanici zpracováním bioodpadu. Zjednodušeně řečeno zdejší autobusy jezdí na zbytky z jídelen.

Výběr článků

Načítám