Hlavní obsah

Utrpení řidičů v Plzni bude trvat o měsíc déle. Kvůli pár centimetrům

Plzeň

Přestavba nejrušnější a největší okružní křižovatky v Plzni u Makra na Borských polích neskončí s prázdninami, jak se původně předpokládalo, ale až na přelomu září a října. Důvodem je oprava při stavbě poškozeného podzemního kolektoru, kterým vedou elektrické kabely.

Přestavba rondelu v Plzni u Makra. Video pochází z pondělí 14. července po třetí odpoledneVideo: Ivan Blažek, Novinky

Článek

„Termín zprovoznění křižovatky se posouvá zhruba o měsíc,“ řekl Novinkám Miroslav Blabol, ředitel plzeňského Ředitelství silnic a dálnic. Náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN) potvrdil: „Zhotovitelé nebudou schopni splnit termín 1. září, zpozdí se asi tak o čtyři týdny. Teď je ve vzduchu termín 27. září.“

Přibližně o měsíc - z konce října na konec listopadu - se posouvá i úplné dokončení stavby, tedy provedení dokončovacích prací, které by už však neměly mít vliv na dopravu.

Proměna původního klasického špatně průjezdného rondelu na takzvanou turbo-okružní světelně řízenou křižovatku má stát 274 milionů korun, polovinu nákladů hradí stát, na město připadá čtyřicet procent, zbytek platí hejtmanství. „Všichni tři investoři tlačí na zhotovitele, aby nový termín dodržel,“ uvedl Blabol. Tolar doplnil: „Požadujeme, aby zvýšili intenzitu a začali pracovat s větším personálním nasazením.“

Fréza bere všechno

Práce provádí sdružení společností Eurovia CZ a Berger Bohemia. Nicméně za měsíční zdržení ostře sledované stavby podle Blabola zhotovitelé nemohou.

Křižovatka má průměr sto padesát metrů a pod ní je uložená velká řada inženýrských sítí. „A to včetně těch páteřních. Mezi ně patří kabely velmi vysokého napětí - ty jsou vedené v kolektoru, podzemním betonovém sarkofágu, který je překrytý takzvanou roznášecí deskou,“ uvedl Blabol.

Kolektor tady byl už před stavbou kruhové křižovatky - ta zde vyrostla až v devadesátých letech. „Samozřejmě jsme o něm věděli, ale netušili jsme, že je pouze šest centimetrů pod stávající vozovkou. V dokumentaci to nebylo, nikdo nečekal, že by mohl být v tak malé hloubce. Co vím, tak se povrch křižovatky opravoval jen jednou - tehdy se měnila pouze jedna vrstva asfaltu, pět centimetrů. Na kolektor se tedy nenarazilo,“ připomněl Blabol a dodal: „Zhotovitel usoudil, že vozovka půjde odfrézovat, aniž by došlo k poškození kolektoru.“

Při současné rekonstrukci ale měla fréza odstraňující povrch vozovky podstatně větší záběr. „Když se dostala do dvanácticentimetrové hloubky, tak odfrézovala i roznášecí desku na stropě kolektoru. Fréza jede a odstraňovaný materiál hází za sebe do nákladního vozu, na poškození kolektoru se tak přišlo až zpětně,“ vysvětlil Blabol.

Zařízení bude nutné opravit. „Musí se udělat nová roznášecí deska, nové izolace, což při dodržování technologických lhůt potrvá zhruba měsíc. A cenově to vyjde asi na vyšší statisíce korun,“ konstatoval Blabol.

Načasování nevyšlo

Přes kruhovou křižovatku před její přestavbou jezdilo i přes třicet tisíc aut za den. Rondel se šesti paprsky je vstupní branou do města, do industriální zóny Borská pole, je na něj napojený dálniční přivaděč, výpadovka na Domažlice i frekventovaný západní okruh.

Foto: Mapy.cz

Obří kruhový objezd v Plzni na Borských polích před zahájením přestavby

Práce začaly v březnu, od června zde platí nejtvrdší dopravní omezení - kruhák už není kruhák, ale funguje jen jako oboustranně průjezdná komunikace v ose od západního okruhu na Borská pole. Odbočení k dálnici nebo do centra města není možné. Zásadní uzavírky byly načasované na prázdniny, kdy je nejmenší provoz. Teď je jasné, že problémy budou i po celé září. „Až do otevření křižovatky tudy bude doprava vedena ve stávajícím režimu,“ upozornil Blabol. Provoz je tady teď klidný, ale zhoustl na náhradních trasách.

Před přestavbou měl rondel tři pruhy - řidiči často zmatkovali a problém bylo na okružní křižovatku vůbec najet. Nově tady budou dva až tři fyzicky oddělené pruhy. Šoféři se budou muset řadit na rozšířených ramenech do příslušných směrů ještě před nájezdem na rondel, a navíc je mají dirigovat nově nainstalované semafory.

Výběr článků

Načítám