Hlavní obsah

Plzeňský Senior Expres přebírá soukromník, výletům za humna odzvonilo

Plzeň

Dostupnější, flexibilnější, pro radnici cenově výhodnější. Klienti se ale už neobejdou bez registrace, za případný komfort si připlatí a na cesty mimo město mohou až na pár výjimek zapomenout. Tak má vypadat od ledna plzeňská služba Senior Expres, poté, co ji převezme od dopravního podniku soukromá společnost EcoCity Taxi.

Službu Senior Expres přebírá v Plzni soukromá firmaVideo: Ivan Blažek, Novinky

Článek

Nejvýraznější změna: povinná registrace uživatelů - těmi mohou být lidé nad sedmdesát let nebo osoby s těžkým zdravotním postižením. „Provozovatel musí prokázat, že nám vykazuje reálnou jízdu s uživatelem, který na ni má nárok,“ řekl Novinkám náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN).

Registrace je možná třeba přes web zmíněné taxislužby, klienti se pak budou muset prokazovat Plzeňskou kartou nebo čipem, který dostanou při první jízdě.

Cena zůstane stejná jako doposud: padesát korun. Tedy pokud půjde o režim takzvané spolujízdy, kdy ve voze může cestovat i několik oprávněných pasažérů. „Jestliže klient chce jet výhradně sám, zaplatí dvojnásobnou sazbu,“ upřesnil Tolar. Jízda k lékaři nebo na nákup a zpět se počítá jako dvě cesty.

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Plzeňský Senior Expres v barvách soukromého provozovatele

Od Nového roku už Senior Expres nevyjede mimo katastr města. S třemi výjimkami, kterými jsou sociální zařízení v blízké Třemošné, Zbůchu a Vejprnicích. Třeba do Třemošné to bude stát v jednom směru 235 korun.

Rezervy jsou

Taxíky pro seniory v barvách Plzeňských městských dopravních podniků brázdily západočeskou metropoli od roku 2014, loni flotila sedmi vozů najezdila téměř 192 tisíc kilometrů a přepravila 21 tisíc osob.

„Ambicí je tento výkon zvýšit o třicet procent,“ prohlásil primátor Roman Zarzycký (ANO). Podle náměstka Tolara tady prostor je: „V Plzni by tuto službu mohlo využívat až pětadvacet tisíc lidí, reálných uživatelů jsou ale jen dvě tisícovky.“

Své by měl udělat podstatně pružnější dispečink. Jízdu půjde nyní zarezervovat už tři týdny předem, doteď to byl týden. A díky spolujízdám bude naopak větší šance taxi objednat i přímo v daný den. „Týden předem, to bylo hrozné,“ zavzpomínala někdejší předsedkyně krajské Rady seniorů Bohumila Šmolíková. „Teď, když to půjde třeba ze dne na den, to bude úplně o něčem jiném,“ dodala.

Za polovic

EcoCity Taxi vyhrála radnicí vypsané výběrové řízení. Zatímco dopravnímu podniku město hradilo 57,50 koruny za kilometr, soukromník bude inkasovat 26,50 koruny. Kupříkladu loni zaplatil magistrát za Senior Expres jedenáct milionů, nově by to měla být při přibližně stejném počtu projetých kilometrů ani ne polovina. „I kdyby to ale mělo do budoucna být jedenáct nebo dvanáct milionů, tak si s tím poradíme - chceme, aby tato služba byla moderní, efektivní a dostupná,“ uvedl primátor.

Firma ji zajistí denně od šesti ráno do desíti večer, ve špičkách nasadí minimálně sedm vozů.

Představitel radniční opozice David Šlouf (ODS) se do hodnocení změn kolem Senior Expresu nepouštěl: „Neznám příslušná čísla. Pokud však bude zajištěna stejná kvalita i cena, tak v tom nevidím problém. I když mi není jasný důvod, proč by to město nemohlo dělat samo.“

Související témata:

Výběr článků

Načítám