Hlavní obsah

Plzeň v centru zatrhla reklamní plachty na domech i přespříliš křiklavé výlohy

3:03
3:03

Poslechněte si tento článek

Plzeň

Domy zohyzděné obřími reklamními plachtami, billboardy, lavičky s poutači, bannery nebo velkoplošné obrazovky. To je realita sadů Pětatřicátníků v centru Plzně. Za rok by to tady mělo vypadat podstatně jinak. Radnice totiž v rámci boje proti vizuálnímu smogu vydala nařízení, které má reklamu ve veřejném prostoru výrazně omezit.

Reklamní džungle v plzeňských sadech PětatřicátníkůVideo: Ivan Blažek, Novinky

Článek

„Cílem je, aby významné množství těchto hnusných ploch zmizelo, abychom širší centrum, historické jádro města, zbavili těchto ošklivostí,“ řekl Novinkám primátor Roman Zarzycký (ANO).

„Sady Pětatřicátníků jsou typickým příkladem. Chceme, aby tam nebyly plachty na domech. Nebo abyste se na ně již nemuseli dívat, když jste u pomníku Díky, Ameriko!“ prohlásil primátor.

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Změť reklamních ploch v sousedství historické synagogy

Nařízení se zatím vztahuje na lokality s vysokým architektonickým a urbanistickým významem, jako je území městské památkové rezervace, okolí Divadla J. K. Tyla, část Klatovské i Americké ulice. „Pokud to bude fungovat, zavedeme stejné opatření v rámci nějaké druhé a třetí etapy i do dalších zón,“ upozornil Zarzycký.

Od ledna 2026

Nařízení začne platit od 1. ledna příštího roku. Podnikatelé budou mít na odstranění nežádoucích reklam čas do 30. června 2026. „Jde o přiměřenou lhůtu. Abychom se vyhnuli riziku arbitráže, konzultovali jsme to s našimi i externími právníky,“ uvedl Zarzycký, podle něhož podobná opatření už platí třeba v Praze, Brně nebo Ostravě.

Podle ředitelky Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně Ireny Vostracké se nejedná o žádný překvapivý krok. „Jde o pokračování naší dlouhodobé snahy kultivovat veřejný prostor a udělat z Plzně město, které ctí svoji historii a zároveň odpovídá současným nárokům na estetiku a funkčnost,“ připomněla Vostracká.

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Postupně by měly zmizet i velkoplošné reklamní obrazovky.

Už pět let má radnice k dispozici manuál, který určuje, co je v ulicích vhodné a co nikoliv. Z města tak mimo jiné zmizely dříve běžné stojany s upoutávkami na nejrůznější akce.

Tohle nesmíte

Není reklama jako reklama. Náměstek primátora Pavel Bosák (piráti) upřesnil: „Nařízení se vztahuje na ty, které nepodléhají stavebnímu řízení.“ Ostatních poutačů, třeba v zemi ukotvených billboardů, se chce radnice zbavit až v rámci příslušné změny územního plánu. „Ta proběhne někdy na podzim,“ sdělil Bosák.

Na reklamy na zastávkách MHD, oficiální plakátovací plochy, charitativní, sportovní či kulturní akce nebo například na áčka u restaurací se zákaz nevztahuje. „Pokud však budou mít na předzahrádce dejme tomu ceduli odkazující na nějaké nehtové studio, tak je to špatně,“ uvedl příklad Bosák.

Zarzycký ho doplnil: „Poutače na provoz, který je uvnitř, jsou přípustné. Na nesouvisející služby nikoliv.“

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Poutače před provozovnami nezmizí, třeba tenhle teď stojí před univerzitní galerií v Riegrově ulici.

Magistrát si na základě zmíněného manuálu posvítí také na podobu výkladních skříní. „Kdyby si někdo chtěl kupříkladu polepit celou výlohu křiklavou fólií, tak my - byť se jedná o soukromý majetek - říkáme, tohle nesmíte,“ poznamenal Bosák.

Kdo se nepřizpůsobí, může podle Bosáka očekávat přestupkové řízení vedené živnostenským úřadem.

Související témata:

Výběr článků

Načítám