Článek
Ještě před dvěma měsíci přitom byli zastupitelé většinově proti, jenže podmínky se změnily. V září totiž chtěla Česká pošta za zmíněný areál o ploše 683 metrů čtverečních a nevyužitou budovu téměř 31,6 milionu korun - a to bylo o 12,6 milionu víc, než na kolik zněl znalecký posudek města. Požadovaná cena vyplynula z výběrového řízení, v němž nabídl soukromý zájemce za komplex 26,1 milionu a k tomu se ještě připočetla DPH ve výši 5,5 milionu korun. Státní podnik městu nabídl, že pokud uvedenou nabídku dorovná, budou nemovitosti jeho, což radnice nakonec odmítla.
„Nechceme dávat desítky milionů za stavbu, kterou budeme bourat, nechceme do toho vkládat víc, než je odhad. Musíme se chovat jako řádní hospodáři,“ prohlásil tehdy primátor Roman Zarzycký (ANO).
Jenže teď byla na stole jiná cifra. „Česká pošta oznámila, že došlo k revizi stanoviska a k přehodnocení otázky DPH, o ni už nebude kupní cena navýšena,“ uvedl na nynějším jednání zastupitelstva radní Vlastimil Gola (ANO). Rozdíl mezi odhadní a skutečnou cenou tak klesl na něco málo přes sedm milionů. „A to je již cena akceptovatelná na to, co tam chceme vybudovat,“ konstatoval Gola.
Strategický zájem
Právník magistrátu Dominik Tomášek potvrdil, že v tomto případě může radnice v zájmu občanů legitimně zaplatit i vyšší cenu, než kolik činí odhad. „Je evidentní, že cílem města je rozšíření autobusového nádraží v bezprostřední blízkosti vlakového nádraží, a to v souvislosti s plánovaným zrušením stávajícího centrálního autobusového nádraží nacházejícího se relativně daleko od vlakového nádraží… Není pochyb, že se jedná o řešení, které dává smysl…,“ napsal ve svém posudku Tomášek.
Primátor Zarzycký podotkl: „Jde o strategický zájem, příslušné finanční prostředky máme na tento účel alokované.“
Tři v jednom
Na druhé straně vlakového nádraží už několik let jeden terminál stojí, v Šumavské ulici. Nemá však dostatečnou kapacitu, aby umožnil zrušení více než dva kilometry vzdáleného centrálního autobusového nádraží, které stojí mimo centrum v blízkosti areálu Škodovky. Až po vybudování dalšího terminálu v Železniční ulici jej bude možné uzavřít a využít jinak.
Plán je takový, že do Šumavské budou zajíždět autobusy vnitrostátní dopravy, do Železniční mezinárodní spoje. Vznikne tak gigantický přestupní uzel dvou autobusových a jednoho vlakového nádraží, propojený již hotovou sítí podchodů.
Nad budoucím terminálem v Železniční ulici by měl navíc vyrůst dvoupodlažní parkovací dům pro zhruba sto padesát aut - nájezd by byl v místech proti vyústění Úslavské ulice. Na tento objekt bude pravděpodobně možné získat evropské dotace a jeho investorem se zřejmě stane Správa železnic.


