Článek
„V pondělí navrhneme na vedení města, aby zastupitelstvo ještě letos projednalo záměr uspořádat referendum, které by se mohlo konat třeba v rámci komunálních voleb v příštím roce,“ řekl Novinkám náměstek primátora Pavel Bosák (piráti). Otázku ještě nemají piráti přesně zformulovanou. „V zásadě se ale bude jednat o to, zda občané Plzně souhlasí se zástavbou lokality po kulturním domě v souladu s platnou územně plánovací dokumentací. Ta předpokládá mimo jiné to, že tam nebudou převládat obchodní funkce, počítá s bydlením, kancelářemi i veřejnými prostory,“ připomněl Bosák.
V tříhektarové lokalitě u Americké třídy má vyrůst v soukromé režii multifunkční čtvrť za miliardy korun, projekt Ameside ale opakovaně blokují ekologičtí aktivisté - ti nyní napadli územní řízení s argumentem, že plán neodpovídá výsledkům referenda, které se v Plzni konalo už v lednu 2013. Tehdy v reakci na chystaný ryze komerční komplex Corso. Plzeňané v tomto hlasování záměr postavit v dané lokalitě obchodní zařízení odmítli.
„Spolky nás drží jako rukojmí a točí se právě na výsledcích referenda z roku 2013. Jediný způsob, jak jim vyrazit zbraně z rukou, je vypsat referendum nové. Občané opět vezmou osud do svých rukou a řeknou: My chceme, aby tady byla zástavba, tak jak ji umožňuje územní plán,“ uvedl Bosák.
Uvidíme, říká primátor
Primátor Roman Zarzycký (ANO) sdělil: „Uvidíme, s čím piráti přijdou. Musíme brát v potaz, že je zde soukromý investor s již hotovým projektem, se kterým navíc máme smlouvu o spolupráci, kde jsme se zavázali k poskytování součinnosti. Pokud ale půjde o návrh smysluplný a zákonný, rád ho podpořím.“

Na projektu Ameside je radnice domluvená se soukromým investorem.
Zmíněnou smlouvu dojednávala ještě bývalá garnitura na radnici. „Jaký má význam nové referendum, když má město uzavřenou dohodu o spolupráci s investorem? Je to nesmysl, nerozumím té myšlence,“ reagoval někdejší primátor Pavel Šindelář (ODS). Jeho stranický kolega David Šlouf doplnil: „Co by se stalo, kdyby Plzeňané rozhodli, že tam žádnou stavbu nechtějí? Kdo by hradil škody, které by to způsobilo? Za mne tedy určitě ne, měnit podmínky za pochodu je prostě špatně.“