Článek
„Jízdní řád“ pro tuhle dvoukilometrovou trať už je stanovený. „První tramvaj by mohla vyjet na Vinice v roce 2029,“ řekl Novinkám technický náměstek plzeňského primátora Pavel Bosák (Piráti). „Nyní se projednává povolení tohoto záměru, předpokládáme, že bude vydané někdy v březnu příštího roku. Už jsme vyhlásili soutěž na prováděcí dokumentaci, ukončíme ji v lednu a do června bychom měli mít potřebné podklady. Pak, v listopadu 2026, vypíšeme veřejnou zakázku na zhotovitele stavby,“ zrekapituloval Bosák.
Půjde o akci skoro za miliardu. Projektová dokumentace má vyjít na přibližně dvacet milionů, vlastní stavba bude stát kolem devíti set milionů. „Z toho zhruba 675 milionů pokryje dotace z Národního plánu obnovy,“ podotkl Bosák. Pro srovnání: přibližně stejně dlouhá trať ke kampusu Západočeské univerzity, kterou Plzeň zprovoznila v roce 2019, vyšla na 619 milionů - a to byl v ceně i most přes dálniční přivaděč.
Základ od komunistů
V rámci EIA měla připomínku prakticky jen Krajská hygienická stanice. A dala si podmínku: kontrolní přeměření hlukové zátěže ještě před kolaudací trati, aby se potvrdilo, že při provozu nedojde k překročení příslušných limitů. Akustická studie předpokládá, že by k tomu nemělo dojít ani u v tomto směru nejvíce zatížených staveb.
Sídliště Vinice vyrostlo krátce před revolucí, navazující obytná zóna Sylván s bytovkami a rodinnými domy až po ní. S elektrickou trakcí tady počítali už komunisté, k zdejším panelákům vede čtyřproudová komunikace s širokým středovým pásem. Právě po něm mají vést koleje, které sem odbočí z Karlovarské třídy.
Na okraji zástavby, v blízkosti Mikulovské ulice, bude obratiště se zázemím pro řidiče. Úpravy čekají i dotčený uliční prostor, mimo jiné zanikne teprve před pár lety vybudovaný kruhový objezd mezi ulicemi Na Chmelnicích - Znojemská - Sylvánská. Nahradí jej klasická křižovatka.
K nádraží ne
Na Vinice a Sylván zatím jezdí jen autobus č. 41. „V pracovních dnech přepraví kolem tří a půl tisíce cestujících,“ sdělil mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro.
Plánovaná tramvajová linka č. 3 povede z Vinic do centra města, tam se otočí přes Palackého ulici do sadů Pětatřicátníků a pojede zpět. Za minulé radniční garnitury se počítalo s tím, že „trojka“ pojede ještě dál - přes náměstí Republiky, kolem hlavního vlakového nádraží a zpět se otočí až na Slovanech, v oblasti Mikulášského náměstí.

Tramvajová linka č. 3, tak, jak s ní počítá dokumentace EIA
„Předpokládám, že důvodem změny jsou provozní hlediska. Ale je to škoda, pro lidi z Vinic by byl přímý spoj k nádraží výhodný,“ upozornil opoziční politik Michal Vozobule (TOP 09), někdejší náměstek pro oblast dopravy. „A je otázka, zda kvůli novému řešení nebude třeba upravit přestupní uzel v sadech Pětatřicátníků,“ dodal.


