Hlavní obsah

Nejkontroverznější plzeňský projekt, obchvat Roudné, vstává z mrtvých

3:04
3:04

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Plzeň

Rozhořela se další fáze bezmála třicetileté války o obchvat rázovité plzeňské čtvrti Roudná. Radnice chce získat pro kontroverzní projekt územní rozhodnutí. Hodně místních je ale proti, protože mají obavy z aut, hluku či emisí.

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Silniční systém Roudná v představách projektantů

Článek

Plánovaná stavba má zahrnovat až 2,5 kilometru nových nebo upravených komunikací. Její páteří je dvoukilometrová silnice, která propojí budoucí most přes Mži ve středu města u Rychtářky s Alejí Svobody, konkrétně s kruhákem před horním vjezdem do lochotínského areálu fakultní nemocnice. Smyslem celé akce je alternativní propojení sídlišť Severního Předměstí s centrem i chystaná výstavba trolejbusové trati.

„Územní řízení se vede pro celý systém, případná následná realizace však bude probíhat po etapách,“ řekl Novinkám technický náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti). „Jako první by zřejmě přišla na řadu nová silnice od nemocnice dolů k ulici Na Roudné, tam se počítá s výstavbou kruhové křižovatky,“ doplnil. Kvůli instalaci trolejí budou nutné i úpravy části ulice Na Roudné.

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Kousek odtud by měl stát nový most přes Mži.

„Umím si představit, že tato etapa začne ještě v tomto desetiletí. Ale kdy dojde třeba na most přes Mži, nevím,“ přiznal Bosák. Pro připomenutí - počátky tahanic o obchvat Roudné se datují do devadesátek. Jeden z Bosákových předchůdců doufal, že práce odstartují v roce 2013, tehdy se mluvilo o šesti stech milionech. Na kolik by to vyšlo dnes, nechce nikdo ani odhadovat.

Primátor Roman Zarzycký (ANO) už dříve uvedl, že jde - pokud se zajistí financování - o smysluplný záměr. Jeho náměstek pro dopravu Aleš Tolar (STAN) to tak jednoznačně nevidí: „Zásadní je komunikace propojující Alej Svobody s ulicí Na Roudné. Zbylá část silničního systému Roudná s mostem přes Mži nemá mou podporu. Poměr přínosy versus dopady není jednoznačně pozitivní, finanční náročnost je obrovská, dotační příležitosti žádné.“

Pomalý rozjezd

Územní řízení se vleče. Žádost doputovala na hejtmanství před Vánoci 2023. Faktické projednávání se ale rozjelo až teď. „Řízení bylo třikrát přerušené kvůli nedostatkům v podání,“ vysvětlila Radka Klímová z krajského stavebního úřadu. „Doufám, že do konce roku vydám rozhodnutí, bude však záležet na množství a druhu námitek,“ doplnila.

Jedno zásadní razítko už projekt má - v roce 2012 získal kladné posouzení z hlediska vlivů tohoto záměru na životní prostředí (EIA). Platnost EIA je nyní prodloužená až do roku 2027.

Spekulanti i starousedlíci

Pokud by radnice chtěla realizovat i část mezi Mží a ulicí Na Roudné, čekají ji výkupy desítek pozemků. „Víme, že už je skupují spekulanti,“ uvedl Bosák.

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Pokud se bude realizovat celý systém, čeká radnici boj o pozemky.

Tvrdým oříškem budou starousedlíci. „Naše rodina tady má čtyři hektary a prodat je nemíníme, průtah Roudnou je nesmysl,“ sdělil jeden z nich Svatopluk Čech a dodal: „Nejsme sami, fungují tady tři občanská sdružení.“

Mezi tamní aktivisty patřil Pavel Denk: „Na Roudné už nebydlím, pro mne to skončilo. Ale pořád si myslím, že ten záměr je blbost. A co vím, tak lidé, kteří tam mají pozemky, je stejně jako dřív nebudou chtít dát.“

Související témata:

Výběr článků

Načítám