Hlavní obsah

Kontroverzní plzeňská estakáda má být vyšší. Radnice to tak chce

3:05
3:05

Poslechněte si tento článek

Plzeň

Skoro kilometr dlouhá plzeňská estakáda, která má protnout lochotínské louky u řeky Mže, bude na základě radničních požadavků zřejmě vyšší, než se původně předpokládalo. Projekt ale má i své zaryté odpůrce, například minulé vedení města jej odmítlo.

Estakáda má začít u křižovatky Karlovarské a Lidické třídy, odtud si to namíří přes lochotínské louky k řece MžiVideo: Ivan Blažek, Novinky

Článek

Stavba za více než miliardu korun v režii Ředitelství silnic a dálnic je součástí plánovaného průtahu západočeskou metropolí, nyní se na ni dokončuje technická studie. „Po dohodě s městem jsme změnili nivelitu mostu, bude vyšší,“ řekl Novinkám Miroslav Blabol, ředitel plzeňské správy zmíněné státní organizace.

Foto: Vizualizace ŘSD

Estakáda na vizualizaci z roku 2019

Náměstek plzeňského primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar (STAN) připustil, že snaha o zvýšení estakády může na první pohled působit kontraproduktivně. „Jeden z našich požadavků byl, aby dopady do krajiny byly co nejmenší. A ono to bude větší, monstróznější. Jenže my chceme, aby se prostor pod estakádou dal smysluplně využít,“ upozornil Tolar. „Původně měla být jen tak vysoká, aby zabránila povodním. To by tam však vznikaly mrtvé prostory a ty by se mohly proměnit ve slumy bezdomovců. Tomu chceme zabránit,“ vysvětlil Tolar.

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Stavba povede přes okraj Lochotínského parku.

Dvouproudová estakáda o délce 922 metrů má začít u frekventované křižovatky Karlovarské a Lidické třídy, škrtne okraj Lochotínského parku, překoná plochou říční nivu a vyústí u Kalikovského mlýna. „V nejnižším místě měla vést jen dva a půl metru nad zemí, v nejvyšším, tedy u křižovatky, čtyři až pět metrů,“ konstatoval Blabol. A dodal: „Nyní počítáme s tím, že se nejmenší výška zvedne na minimálně čtyři metry. Půjde o subtilní konstrukci na pilotech.“

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Opěrná zeď u křižovatky Karlovarské a Lidické ulice

Město má i další požadavky. „Chceme tam chodník, stezku pro cyklisty, sloupy trakčního vedení pro budoucí trolejbusovou trať. A uprostřed by mělo být schodiště, aby se dalo sejít dolů,“ zrekapituloval Tolar.

Nesmysl? Nebo ne?

Podle posledních předpokladů investora má stavba estakády začít ještě v tomto desetiletí a skončit kolem roku 2032. V té době by mohl být hotový i navazující průtah k Borské a Sukově ulici.

Tolarův předchůdce ve funkci a nynější opoziční zastupitel Michal Vozobule (TOP 09) byl a je ostře proti. „Jestli bude estakáda o něco výš nebo o něco níž, je podle mne jedno, něco takového do města prostě nepatří. Stejně jako celý průtah nedává žádný smysl. Ničíme si Plzeň špatným dopravním rozhodnutím,“ reagoval Vozobule.

Foto: Vizualizace ŘSD

Estakáda na vizualizaci z roku 2019

Tolar připomněl, že jde o stavbu státu. „My jí nebráníme, není v rozporu s naším územním plánem. A pokud chceme zmírnit dopravní zátěž v Klatovské a v centru, tak já lepší řešení nemám,“ podotkl.

Pod mostem park

Velkou část říční nivy chce město proměnit ve volně pojatý park. „Třeba některé sloupy estakády by se daly využít jako lezecké stěny,“ sdělila Irena Vostracká, ředitelka magistrátního Útvaru koncepce a rozvoje. Pod mostem se počítá také například s bikeparkem, v širší lokalitě má přibýt několik hřišť, v plánu jsou nové cesty i revitalizace potůčku tekoucího od lochotínského pavilonku.

Termíny zatím neexistují. „Bude to vznikat postupně, v dlouhodobém horizontu,“ uzavřela Vostracká.

Výběr článků

Načítám