Článek
Do poloviny obchvatu se vydali Hana a Josef z nedalekého sídliště Dubina. Ačkoli žena špatně chodí, došla s chodítkem na lanový most, který bude nějakou dobu držet prvenství největšího zavěšeného lanového mostu v České republice.
„Riskla jsem to, i když je teplo. Je to krásný výhled na Kunětickou horu. Úžasná je ta příležitost si to vůbec prohlédnout takhle zblízka,“ řekla dvojice důchodců.
Pěšky ho absolvoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS), ale i primátor Pardubic Jan Nadrchal (ANO) s náměstkem Janem Hrabalem (ANO). Na kole se po něm vydal krajský radní pro dopravu Ladislav Valtr (ODS), ale například i pardubický zastupitel Petr Klimpl (ODS).
„Obchvatem prošlo 13 800 lidí,“ řekla Petra Drkulová z pardubické správy ŘSD.

Budoucím obchvatem proudily tisíce lidí.
„Dopravní situace v Pardubicích dobrá není a tento obchvat velmi přispěje k tomu, že by se zlepšit měla. Pardubice jsou město cyklistů, je tady neskutečné množství lidí na kole, prohlíží si tu stavbu. Jsem moc rád, že takhle vyšlo počasí a my jim ji můžeme ukázat, protože lanový most je unikátní. Je to nejdelší rozpětí lanového mostu, který byl v České republice postaven v rámci silnic a dálnic. Krásná ukázka dopravního stavitelství,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
V příštím roce se chce ŘSD pustit do jihovýchodního obchvatu, má vesměs vykoupené pozemky a získané stavební povolení, aktuálně probíhají archeologické průzkumy.
„Pokud se nám podaří vysoutěžit dodavatele a bude dostatek finančních prostředků, tak věřím, že příští rok bychom mohl zahájit a v roce 2027, 28 by mohla Monika Absolonová zpívat na další části nového obchvatu,“ dodal Mátl.

Moniku Absolonovou objednalo ŘSD Pardubákům jako díky za trpělivost.
Právě tato zpěvačka si v pátek odpoledne vyzkoušela, jaké to je prodírat se pardubickou dopravní špičkou. I proto začalo její vystoupení s menším zpožděním.
„Než jsem se sem za vámi dostala, tak to trvalo. Máte úplně ucpaný centrum. Kdy se mi to ale stane, že si můžu zazpívat na obchvatu,“ vtipkovala Absolonová.
Lidé na obchvatu dodržovali směry v dvoupruzích, takže si bezpečnou jízdu na kole nebo kolečkových bruslích mohli užít. Pod podiem směrem k Dubině pak vznikla návštěvnická zóna, kde si lidé mohli nechat změřit zrak, děti si vypůjčit odrážedla nebo si prohlédnout dopravní techniku.

Se zvlněnou trasou se statečně prali i ti nejmenší.
Ve stáncích bylo občerstvení a pití zdarma, lidé vzali útokem stánek, kde dostali párek v rohlíku. Malinovku gratis nestačila obsluha místy v horkém dni točit. Ačkoli většina návštěvníků byla místních, někdo si zkrátka jen nechtěl nechat ujít příležitost stavbu s lanovým mostem poznat co nejblíž. Už v klidu bez hlavního proudu si pěšky obchvat prošel Jirka z Prahy, který na východ Čech kvůli stavbě přicestoval.
„Sleduju dlouhodobě vývoj infrastruktury v ČR. Tento obchvat hodně pomůže průjezdu Pardubic. Člověk se vyhne centru. Z dlouhodobého hlediska fandím rozvoji infrastruktury. I z toho geopolitického je třeba, abychom dopravní infrastrukturu dokončenou. Konečně se zrychlila stavba D35 a snad už se výstavba nezpomalí,“ řekl Jiří.
Někteří lidé si stěžovali, že povrch byl v některých místech zejména kvůli drobným kamínkům nevhodný. Silničáře však pokládka finální pěticentimetrové obrusné vrstvy teprve čeká.

Na budoucím obchvatu se prošlo kolem 13 800 lidí.
Stavbu severovýchodního obchvatu provázely od počátku potíže. Čtyřkilometrový úsek měl být dokončený už na jaře, ovšem přípravu komplikovaly problémy s pozemkem, jehož se majitel nechtěl vzdát.
„Co se týče stavby, tak je to uzavřená kapitola. Co se týče sporu, tak ne, protože podal žalobu proti našemu postupu. Vyvlastňovací řízení stále probíhá, i spor o rozhodnutí většinového vlastníka, kdy jsme stavěli na jeho pozemcích, protože ŘSD bylo většinovým vlastníkem,“ řekl Mátl.

Z lanového mostu je skutečně pěkný výhled na hrad Kunětickou horu.
Stavbu přibrzdila i nečekaná skládka nebezpečného odpadu, výstavbu zpomalila i přeložka inženýrských sítí spojených se stavbou nové multifunkční haly, kterou zde bude stavět majitel hokejového Dynama Petr Dědek.
Stavební firmy také v průběhu stavby musely bourat jedno z nosných polí, podle stavebního dozoru došlo k odchylkám od projektu a navíc betonáž nebyla přesně provedená. Čtyřkilometrový úsek vyjde na 1,4 miliardy korun.

Severovýchodní obchvat Pardubic