Článek
„Pátého prosince uvedeme obchvat do provozu, nepočítáme s dílčím otvíráním. Stavbu musíme koordinovat s městem Pardubice, které zde buduje cyklostezku. Pracujeme také na připojení čtvrti Nová Cihelna, kde vznikne světelná křižovatka,“ řekl správce stavby Stanislav Král z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.
Aktuálně se to nejdůležitější koná pod mostem. Dvě podpěry musí pryč, aby se zprůchodnil tok řeky. Z pontonu proto bagr s obří sbíječkou buší do betonu, rozbitá masa betonu se nakládá na ponton a odsud na břeh.
„Podařilo se nám dokončit kompletní nosný systém mostu, už je plnohodnotný a samonosný. Nyní odstraňujeme provizorní podepření z koryta řeky Labe. Přistoupili jsme k demolici z pontonu,“ řekl Král.

Dvě podpěry jsou ve vodě, třetí na souši.
Podpora se skládá ze základů a z něj vycházejí dva betonové dříky, ke dnu jdou ocelové piloty. „Základ je poměrně masivní, čítá asi 200 tun betonu. Rozbíjet a suť nakládat na ponton je nejvhodnější řešení, u dna pak potápěči uřežou autogenem piloty a pak ještě jednu dočasnou podporu,“ řekl mostní expert firmy Hochtief Petr Vítek.
Sbíječka je nejúčinnější
Silničáři zvažovali, že masu betonu odřežou diamantovým lanem nebo diamantovými kotouči, což se ale ukázalo jako neefektivní.
Během měsíce a půl silničáři dokončí betonáž říms, poté dodělají izolace na mostu. V září položí jednotlivé asfaltové vrstvy, v říjnu dokončí příslušenství mostu. Pak přijdou na řadu zkušební testy, aby se 5. prosince mohl obchvat otevřít řidičům. Původně měli po obchvatu řidiči jezdit už letos v březnu, ŘSD však posouvalo termín ke konci roku.
Stavbu severovýchodního obchvatu doprovázely potíže. ŘSD se dlouho nedařilo získat pozemek, který potřebovalo ke stavbě. Rodina bývalého hokejisty Stanislava Procházky ho nechtěla státu prodat.
„Všechny stavební pozemky jsou ŘSD k dispozici,“ řekl před časem tiskový mluvčí Jan Rýdl. Pak se museli silničáři vypořádat se skrytou starou skládkou odpadu, která se ukázala částečně jako toxická. Problém nastal i s asfaltem, který tu dodavatelská stavební firma položila a musel být odstraněn.
Severovýchodní obchvat má výrazně snížit dopravní zatížení centra města průjezdem tranzitní i místní dopravy. Zrychlí dopravní spojení mezi Trnovou a Dubinou až o 20 minut. Jeho dominantou je zmiňovaný lanový most s mohutným osmačtyřicet metrů vysokým pylonem, který musí překlenout nejen řeku Labe, ale také jeho slepé rameno.

Severovýchodní obchvat Pardubic