Článek
Polská firma Budimex se v roce 2023 zavázala, že suchou nádrž zvládne postavit za 564 milionů korun. Obří vana vytvořená z několika druhů betonu pojme 3,6 milionu metrů krychlových. Zatopená plocha při maximálním naplnění obsáhne 67,5 hektaru, což představuje velikost zhruba sta fotbalových hřišť.
„Suchá nádrž Kutřín na Krounce bude zásadním příspěvkem k protipovodňové ochraně v povodí Novohradky, pro kterou je Krounka významným přítokem. Poradí si s transformací povodňové vlny a zdrží kulminační průtoky Krounky do odeznění povodně na Novohradce,“ říká generální ředitel státního podniku Povodí Labe Marián Šebesta.
Stavba je nyní rozestavěná asi z pětatřiceti procent. Bagr ještě odstraňuje tvrdý kámen a snaží se tak dostat k budoucímu dnu poldru. Hornina je ale tak pevná, že víc už zřejmě nezmůže a poslední čtyři metry kameniva budou muset stavební dělníci odstřelit. Většinu vyhrabaného materiálu využije stavební firma na místě.

Budovaný poldr u Kutřína na Chrudimsku
Stavební dělníci aktuálně převedli tok říčky Krounky z provizorního obtoku do vybudovaného migračního prostupu v betonové konstrukci hráze. Na staveništi jsou momentálně nasazeny přibližně tři desítky pracovníků, v pracovní špičce jich tu bude kolem stovky.
Na dnešním staveništi vznikne po dokončení prací hráz dlouhá 133,6 metru s maximální výškou 17,8 metru nad úrovní terénu a šířkou 5,67 metru. Skrze ni bude speciálním prostupem procházet říčka Krounka.
„Tížná betonová hráz je specifická svou konstrukcí, neboť se jedná o kompozitní těleso složené z několika druhů betonu. Návodní část hráze je z železobetonu, zatímco tížné jádro je z válcovaného betonu. Pohledové části betonových konstrukcí neděláme jako hladké plochy, ale do bednění vkládáme takzvané matrice, které vytvářejí strukturovaný povrch imitující okolní skalní prostředí,“ vysvětluje Adam Barszczyński, regionální ředitel české pobočky společnosti Budimex.

Říčka Krounka už má dané koryto.
Pokračuje rovněž oprava nedalekého silničního mostu přes Krounku, u něhož stavební firma v červnu zřídila mostní provizorium. Díky tomu bylo možné pokračovat v pracích bez nutnosti úplné uzavírky silnice druhé třídy. Povodí Labe tímto původně neplánovaným krokem i přes zvýšené náklady vyšlo vstříc místním a ušetřilo řidičům pětatřicetikilometrovou objížďku.
„Kyvadlový provoz bude v daném úseku zachován minimálně do konce roku. Ze stávajícího mostu zůstaly pouze části nynějších opěr, na nichž se realizuje nová nosná konstrukce a silniční vrstvy,“ popisuje projektový manažer Budimexu Krzysztof Tomczuk.
Nádrž už před lety rozestavěla jiná firma, ovšem hned na začátku se práce zastavily.
„V tu dobu vystřelila inflace a ohromně se zvedly i ceny stavebních prací, my jsme nebyli schopni stavbu zdražit o 30 procent. K tomu se připojily technické problémy, v základové spáře se objevilo jiné podloží a došlo k sesuvu jednoho ze svahů. Nakonec jsme se s původní stavební firmou dohodli na ukončení, aktualizovali jsme projekt a vysoutěžili polského zhotovitele,“ vysvětluje Šebesta. Životnost kutřínského poldru podle něj výrazně přesáhne délku lidského života.