Článek
Silničáři museli do akce třeba v Železné rudě na Plzeňsku. „Spousta řidičů jela ještě na letních pneumatikách, a pak, jak uvízne jeden, stojí i všichni za ním. Ale je pravda, že to klouzalo i na zimních pneumatikách,“ okomentoval zejména pondělní situaci Michal Podhůrský, dispečer Správy a údržby silnic Plzeňského kraje s tím, že úsek z Železné Rudy na Javornou projížděli dvakrát a udržovali i silnici na Špičák.
Plzeňák Petr Zadražil se ten den přes šumavské městečko vracel z Německa domů. „V Rudě docela hustě sněžilo, na silnici ležely dva tři centimetry sněhu, který namrzal. A já měl letní gumy,“ popsal situaci. „Kolona začínala už u benzínky na okraji města, tak jsem se otočil - takových nás bylo víc. A že to zkusím přes špičácké sedlo. Jenže tam to vypadalo podobně. Tak jsem se vrátil do Německa a jel přes Cham, zajížďka asi sto kilometrů,“ dodal Zadražil.
V Krušných horách napadl sníh v polohách nad 900 metrů nad mořem, silničáři se tady činili zejména v okolí Božího Daru a i zde je překvapili řidiči na letních pneumatikách. „Napadlo asi deset centimetrů těžkého, mokrého sněhu a řadu řidičů překvapil. Přijeli na letních pneumatikách nebo měli sice už zimní, ale v dost pochybném stavu, takže na mokru moc nedržely. A podle toho to na horách taky vypadalo,“ povzdechl si dispečer zimní údržby Josef Bulka z Údržby silnic Karlovarského kraje.
Sníh daleko dříve
Řidiče možná překvapilo, že sníh na tuzemských horách touto dobou nebývá často k vidění. „Minimálně dvacet centimetrů leží v říjnu někde na horách v Česku v průměru jednou za tři roky. Avšak aby sníh ležel zároveň na Šumavě, v Krkonoších i v Jeseníkách, tak to se nám již hledá v archivu hůře. Naposledy k tomu došlo v roce 2009,“ uvedl Český hydrometeorologický ústav.

