Hlavní obsah

Zdlouhavé platby na Ostravsku rozčilují řidiče i cestující. Dopravce proto přechází na offline režim

3:12
3:12

Poslechněte si tento článek

Terčem nevole řidičů i posměchu cestujících jsou na desítkách autobusových linek na Ostravsku platební terminály, které mají problém s autorizací plateb bankovní kartou. Odbavení jednoho cestujícího tak trvá dvacet až třicet sekund, v případě plateb zahraničními kartami i mnohem déle.

Zdlouhavé platby bankovní kartou v autobusech na OstravskuVideo: Aleš Honus, Novinky

Článek

Společnost Transdev, která zajišťuje dopravní obslužnost v Moravskoslezském kraji, problém řeší už déle než rok. Nyní slibuje, že do konce letošního léta by se situace měla zlepšit.

V případě plateb předplacenou čipovou kartou, takzvanou Odiskou, je cestující odbaven hned, takřka během jedné sekundy. Jiná situace je však u cestujících, kteří platí bankovními kartami. „Táhne se to už strašně dlouho,“ řekl jeden z řidičů, který obsluhuje jednu z linek na Ostravsku. Kvůli obavám z problémů nechce být jmenován. „Asi před rokem proběhla aktualizace softwaru, ale nepomohlo to,“ dodal s tím, že většina cestujících sice platí Odiskou, občas se ale vyskytne situace, kdy přistoupí více lidí, kteří použijí bankovní karty, kvůli čemuž spoje nabírají někdy i mnohaminutová zpoždění.

Reportér Novinek provedl ve středu zkušební jízdu na lince 281, která spojuje Ostravu s oblastí Hlučínska. Od přiložení karty k terminálu po vytištění jízdenky uplynula prodleva 12 sekund, po započtení obsluhy řidičem tak odbavení jednoho cestujícího trvá minimálně dvacet sekund. Podle zkušeností řidičů a cestujících však tato doba často přesáhuje i půl minuty. V případě, že na lince chce deset cestujících zaplatit bankovní kartou, tak může spoj nabrat více než pět minut zpoždění. „Párkrát se mi stalo, že někdo zaplatil kartou zahraniční banky. Na autorizaci jsem pak čekal asi dvě minuty,“ dodal řidič.

Problém se týká hlavně vozidel společnosti Transdev Morava, ale částečně i sesterské Transdev Slezsko, konkrétně právě zmiňované oblasti Hlučínska.

Foto: Aleš Honus, Novinky

Autobus společnosti Transdev Slezsko na lince 281.

Jak potvrdil ředitel osobní dopravy společnosti Transdev Morava Roman Havko, prodleva je způsobena procesem online autorizace bankovní transakce. „Platební terminál musí přes síť navázat spojení s bankou, která ověřuje platnost karty, zůstatek na účtu, případné blokace karty a další parametry. Rychlost autorizace závisí na kvalitě mobilního signálu, vytížení bankovních serverů a dalších síťových podmínkách. V prostředí veřejné dopravy, kde se spojení může měnit v závislosti na trase nebo poloze vozidla, může tento proces trvat i několik desítek sekund,“ přiznal ředitel.

Firma problém aktuálně řeší tak, že již postupně převádí platby ve svých autobusech z online autorizací na offline režim. „Vývoj a testování offline režimu na straně banky byl technicky a časově náročný. Nyní probíhá aktualizace bankovních terminálů a přepínání do offline režimu, který výrazně zkrátí dobu odezvy a zlepší komfort pro cestující i řidiče,“ dodal Havko. Tento krok podle něj způsobí, že nebude nutné čekat na odpověď banky přes GSM síť.

„Tento týden bude do offline režimu přepnuta celá oblast Nového Jičína, aktuálně je přehráno již přes 35 vozidel. Do konce léta plánujeme přehrát všechna vozidla,“ slíbil.

Na dotaz, proč jiní dopravci takový problém nemají, řekl, že oni i obchodníci přešli na systém offline plateb už dříve.

Při offline platbách ale prodejci v zájmu rychlého odbavení riskují, že k platbě nakonec nemusí dojít, například z důvodu nedostatku peněz na účtu zákazníka.

Související témata:

Výběr článků

Načítám